Aims
The course will help the students to 1) be familiar with marketing basics and analysis tools in the marketing domain; 2) develop marketing synthesis; 3) be able to apply the marketing reasoning, its concepts and its methods in concrete managerial situations.
Content and teaching methods
CONTENT
1. Demand analysis (need, product, consumer behavior and purchasing process, marketing information system).
2. Strategic marketing (segmentation, attractivity, life cycle, competitivity, internal and external competitive advantage, products portfolio, strategy choice, product development)
METHODS
1. Lecture: exercises and case discussions (see at the end of each chapter in the syllabus).
2. A marketing simulation realized in groups.
Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)
Evaluation
70% individual exam and 30% simulation game in group.
Support
Slides
References
LAMBIN J.J., CHUMPITAZ R., de MOERLOOSE Ch. (2005) Marketing Stratégique et opérationnel, 6°édition, Dunod
Pedagogic team:
Weekly meeting with the teacher and assistants.
During the simulation game, the assistants will be present.
Other:
Equivalent activities within UCL programs: MARK2101 is more complete than MARK 2950 and exempt this one.
Programmes in which this activity is taught
GEST2M1
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Master en sciences de gestion
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GLIB2MS
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Master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée
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MULT2MS
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Master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires
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Other credits in programs
COMU22/AM
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Deuxième licence en information et communication (Analyse des médias)
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(5 credits)
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COMU22/RP
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Deuxième licence en information et communication (Relations publiques et communication d'organisation)
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(5 credits)
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GLIB21MS
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Première année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée
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(5 credits)
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GLIB21MS/ED
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Première année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée (édition)
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(5 credits)
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GLIB21MS/LI
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Première année du master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée. (librairie)
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(5 credits)
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GLIB22MS
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Deuxième année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée
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(5 credits)
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GLIB22MS/ED
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Deuxième année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée (édition)
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(5 credits)
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GLIB22MS/LI
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Deuxième année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée (librairie)
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(5 credits)
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GLIB2MS
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Master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée
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(5 credits)
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MAP22
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Deuxième année du programme conduisant au grade d'ingénieur civil en mathématiques appliquées
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(5 credits)
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MULT21MS
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Première année de master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires
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(5 credits)
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MULT22MS
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Deuxième année de master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires
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(5 credits)
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MULT2MS
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Master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires
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(5 credits)
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