UCL - Studies

Version française

Study programmes
First cycle
Second cycle
Third cycle
Faculties and entities
Access to studies
Academic calendar
Search
Simple
Detailed
Per course

Strategic marketing [MARK2950]
[45h] 5 credits

Version française

Printable version

Teacher(s):

Chantal de Moerloose

Language:

French

Level:

Second cycle

>> Aims
>> Content and teaching methods
>> Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)
>> Programmes in which this activity is taught
>> Other credits in programs

Aims

The course will help the students to 1) be familiar with marketing basics and analysis tools in the marketing domain; 2) develop marketing synthesis; 3) be able to apply the marketing reasoning, its concepts and its methods in concrete managerial situations.

Content and teaching methods

CONTENT

1. Demand analysis (need, product, consumer behavior and purchasing process, marketing information system).
2. Strategic marketing (segmentation, attractivity, life cycle, competitivity, internal and external competitive advantage, products portfolio, strategy choice, product development)

METHODS

1. Lecture: exercises and case discussions (see at the end of each chapter in the syllabus).
2. A marketing simulation realized in groups.

Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)

Evaluation
70% individual exam and 30% simulation game in group.

Support
Slides

References

LAMBIN J.J., CHUMPITAZ R., de MOERLOOSE Ch. (2005) Marketing Stratégique et opérationnel, 6°édition, Dunod

Pedagogic team:
Weekly meeting with the teacher and assistants.
During the simulation game, the assistants will be present.

Other:
Equivalent activities within UCL programs: MARK2101 is more complete than MARK 2950 and exempt this one.

Programmes in which this activity is taught

GEST2M1

Master en sciences de gestion

GLIB2MS

Master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée

MULT2MS

Master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires

Other credits in programs

COMU22/AM

Deuxième licence en information et communication (Analyse des médias)

(5 credits)

COMU22/RP

Deuxième licence en information et communication (Relations publiques et communication d'organisation)

(5 credits)

GLIB21MS

Première année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée

(5 credits)

GLIB21MS/ED

Première année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée (édition)

(5 credits)

GLIB21MS/LI

Première année du master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée. (librairie)

(5 credits)

GLIB22MS

Deuxième année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée

(5 credits)

GLIB22MS/ED

Deuxième année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée (édition)

(5 credits)

GLIB22MS/LI

Deuxième année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée (librairie)

(5 credits)

GLIB2MS

Master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée

(5 credits)

MAP22

Deuxième année du programme conduisant au grade d'ingénieur civil en mathématiques appliquées

(5 credits)

MULT21MS

Première année de master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires

(5 credits)

MULT22MS

Deuxième année de master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires

(5 credits)

MULT2MS

Master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires

(5 credits)



This site was created in collaboration with ADCP, ADEF, CIO et SGSI
Person in charge : Jean-Louis Marchand - Information : info@espo.ucl.ac.be
Last update :02/08/2006