Aims
Aims
- To make the students aware of the unifying character of the state space model concept in engineering sciences.
- To introduce the students to the principles of mathematical modelling, and to the methods of dynamical systems analysis.
Main themes
First part : presentation of the modelling principles and methods in various areas of engineering sciences : electricity, mechanics, chemical and biochemical processes, environment.
Second part : presentation of the major methods for the analysis of the structural properties of state space models : state transformations, equilibria, stability and attractors, controllability, singular perturbations.
Content and teaching methods
MODELING
- mechanical, electrical, electromechanical systems
- compartmental systems
- reactional systems
- systematic applications in various areas
ANALYSIS
- state transformations
- equilibria
- qualitative analysis of trajectories in the plane, periodical solutions, limited cycles, bifurcations
- stability analysis : Lyapunov methods
- controllability and stabilisation of linear and nonlinear systems
Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)
no special information
Other credits in programs
ELME22/M
|
Deuxième année du programme conduisant au grade d'ingénieur civil électro-mécanicien (mécatronique)
|
(5 credits)
| |
ELME23/M
|
Troisième année du programme conduisant au grade d'ingénieur civil électro-mécanicien (mécatronique)
|
(5 credits)
| |
FSA3DA
|
Diplôme d'études approfondies en sciences appliquées
|
(5 credits)
| |
INCH23
|
Troisième année du programme conduisant au grade d'ingénieur civil chimiste
|
(5 credits)
| |
MAP22
|
Deuxième année du programme conduisant au grade d'ingénieur civil en mathématiques appliquées
|
(5 credits)
|
Mandatory
|
MAP23
|
Troisième année du programme conduisant au grade d'ingénieur civil en mathématiques appliquées
|
(5 credits)
| |
MECA23
|
Troisième année du programme conduisant au grade d'ingénieur civil mécanicien
|
(5 credits)
| |
|