Aims
Objectives
The purpose of this lecture is to bring the future teachers to get used with concepts and intervention tools in order to analyse and to build a relevant relationship between teacher and student in the specific cultural context of today which is the legal obligation to provide an education for adolescents.
Main themes
Main themes
o School : an institution, a place to live, analysis of a complex situation.
o The adolescence : cultural phenomenon and psychic process.
o The adolescent faced with school : expectations, attitudes and representation.
o The stakes in the relationship teacher-student: how to place oneself in the relation teacher-student? How to reconcile both roles of educating and teaching?
o The connection of the adolescent with school authority: how to set up a true authority?
o Demotivation and violence in secondary schools : fantasy or reality?
Content and teaching methods
Methods
o A particular care will be given to the coherence between the teaching methods used in the lecture and the concepts and tools which are developed.
o Active procedures : learning by resolving problems, analysis of material, tools and practical cases (some may be presented by witnesses or videograms), discussion or debates
o Several documents and texts relating to the main themes of the lecture.
Other credits in programs
AGES2A
|
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (sciences économiques, sociales et juridiques)
|
(2 credits)
| |
ARKE2A
|
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (histoire de l'art, archéologie et musicologie)
|
(2 credits)
| |
EDPH2A
|
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (éducation physique)
|
(2 credits)
|
Mandatory
|
GERM22/BD
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Anglais et Allemand)
|
(2 credits)
| |
GERM22/BN
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Anglais et Néerlandais)
|
(2 credits)
| |
GERM22/DB
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Allemand et Anglais)
|
(2 credits)
| |
GERM22/DN
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Allemand et Néerlandais)
|
(2 credits)
| |
GERM22/NB
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Néerlandais et Anglais)
|
(2 credits)
| |
GERM22/ND
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Néerlandais et Allemand)
|
(2 credits)
| |
GERM2A
|
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (langues et littératures germaniques)
|
(2 credits)
| |
GLOR2A
|
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (langues et littératures anciennes - modernes et anciennes - arts du spectacle)
|
(2 credits)
|
Mandatory
|
HIST2A
|
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (histoire)
|
(2 credits)
| |
ISP2A
|
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (philosophie)
|
(2 credits)
| |
PSP2A
|
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (sciences psychologiques et sciences de l'éducation)
|
|
Mandatory
|
RELI2A
|
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (sciences religieuses)
|
(2 credits)
|
Mandatory
|
ROM2A
|
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (langues et littératures romanes)
|
(2 credits)
| |
|