Aims
Objective (in terms of abilities and knowledge)
This course aims at providing the student the basic knowledges on the sampling methods, with a particular, but not exclusive, emphasis on sampling from (finite) human populations. At the end of the course, the student should be able to correctly designing a simple survey and analysing the results.
Main themes
Topics to be treated
- General framework of inference in finite population; population, sampling, statistics for the inference based on experimental data, linear homogenous estimation: elementary units, complex units.
- Sampling with unequal probabilities: Hansen-Hurwitz and Horvitz-Thompson estimators, for the particular case of simple random sampling.
- Estimators improvement through auxiliary information: ratio estimator, regression estimator
- Sampling from complex units: stratified sampling, cluster sampling, two stages sampling.
- Sampling from biological populations: basic issues in sampling, estimation of the population size.
Content and teaching methods
Summary: Content and methods
- General framework of inference in finite population; population, sampling, statistics for the inference based on experimental data, linear homogenous estimation: elementary units, complex units.
- Sampling with unequal probabilities: Hansen-Hurwitz and Horvitz-Thompson estimators, for the particular case of simple random sampling.
- Estimators improvement through auxiliary information: ratio estimator, regression estimator
- Sampling from complex units: stratified sampling, cluster sampling, two stages sampling.
- Sampling from biological populations: basic issues in sampling, estimation of the population size.
Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)
Basic references:
- Mouchart, M. and J.-M. Rolin (1981), Enquêtes et sondages, Série "Recyclage en Statistique, Vol.5, U.C.L. Louvain : Comité de statistique.
- Lohr, Sharon L. (1999), Sampling : Design and Analysis, Duxburry Press: Brooks/Cole Publishing Company.
- Rao Poduri, S.R.S. (2000), Sampling Methodologies with Applications, London: Chapman and Hall.
Programmes in which this activity is taught
ECGE3DS/MK
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Diplôme d'études spécialisées en économie et gestion (Master in business administration) (marketing)
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STAT2MS
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Master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée
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STAT3DA
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Diplôme d'études approfondies en statistique
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Other credits in programs
ECGE3DS/MK
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Diplôme d'études spécialisées en économie et gestion (Master in business administration) (marketing)
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(2.5 credits)
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Mandatory
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MD3DA/MO
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Diplôme d'études approfondies en sciences de la santé (sciences de la motricité)
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(2.5 credits)
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STAT21MS
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Première année du master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée
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(2.5 credits)
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STAT21MS/MS
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Première année du master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée (marketing et sondage)
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(2.5 credits)
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Mandatory
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STAT22MS
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Deuxième année du master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée
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(2.5 credits)
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STAT22MS/MS
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Deuxième année du master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée (marketing et sondage)
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(2.5 credits)
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Mandatory
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STAT2MS
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Master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée
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(2.5 credits)
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STAT2MS/MS
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Master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée (marketing et sondage)
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(2.5 credits)
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Mandatory
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STAT3DA
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Diplôme d'études approfondies en statistique
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(2.5 credits)
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STAT3DA/B
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diplôme d'études approfondies en statistique (biostatistique et épidémiologie)
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(2.5 credits)
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STAT3DA/E
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diplôme d'études approfondies en statistique (statistique et économétrie)
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(2.5 credits)
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STAT3DA/P
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diplôme d'études approfondies en statistique (pratique de la statistique)
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(2.5 credits)
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