Aims
At the end of the class, students, as future managers, should be able to identify and understand which representations of organisations and of people lead human resource management practices. More precisely, they should be able to:
- Understand major models of organisational thinking and human resource management
- Use these models to analyse real-life situations (company cases)
- And, finally, identify strengths and weaknesses in order to propose improvements.
Content and teaching methods
Contents
- general introduction, definitions and concepts
- four models of organisational thinking and human resource management: mechanistic, contingent, culturalist, political. For each model, the course successively considers the underlying main theories, the characteristics of the model, implications for human resource management, and strengths and limits
- synthesis and conclusions
Method
This course combines:
- lectures
- preparations and presentations in small groups on cases or readings
- conferences by human resource managers
Students' active participation is required
Programmes in which this activity is taught
ECGE3DS/RH
|
Diplôme d'études spécialisées en économie et gestion (Master in business administration) (ressources humaines, organisations & relations industrielles)
|
| |
GEST2M1
|
Master en sciences de gestion
|
| |
GLIB2MS
|
Master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée
|
| |
MULT2MS
|
Master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires
|
| |
Other credits in programs
COMU22/J
|
Deuxième licence en information et communication (Journalisme)
|
(5 credits)
| |
ECGE12BA
|
Deuxième année de bachelier en sciences économiques et de gestion
|
(6 credits)
| |
ECGE3DS/RH
|
Diplôme d'études spécialisées en économie et gestion (Master in business administration) (ressources humaines, organisations & relations industrielles)
|
(5 credits)
|
Mandatory
|
GLIB21MS/LI
|
Première année du master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée. (librairie)
|
(5 credits)
| |
GLIB22MS/LI
|
Deuxième année de master en sciences et technologies de l'information et de la communication, à finalité spécialisée (librairie)
|
(5 credits)
| |
MULT21MS
|
Première année de master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires
|
(5 credits)
| |
MULT22MS
|
Deuxième année de master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires
|
(5 credits)
| |
MULT2MS
|
Master en communication multilingue, à finalité spécialisée en langues des affaires
|
(5 credits)
| |
|