Aims
This course will complete the basic notions already presented during the courses BIR 1203 - Probability and Statistics (I) and BIR 1304 - Probability and Statistics (II). The student will be able to analyze data that are correlated through space and time, these data being frequently encountered in the agro-environmental field. The course will put the emphasis on the link between the general theory and the practical specificities of environmental data. It should allow the student to model such kind of processes and to use them in a mapping or forecasting context
Main themes
Notions of spatial/temporal dependency and its effect on statistical estimation. Quantification and modelling of dependencies through space and time. Random fields theory. Prediction and simulation of correlated data. Mapping and forecasting methods.
Content and teaching methods
This course will complete the basic notions already presented during the courses BIR 1203 - Probability and Statistics (I) and BIR 1304 - Probability and Statistics (II). The student will be able to analyze data that are correlated through space and time, these data being frequently encountered in the agro-environmental field. The course will put the emphasis on the link between the general theory and the practical specificities of environmental data. It should allow the student to model such kind of processes and to use them in a mapping or forecasting context. Practical exercises using Matlab software will take place in the computer room.
Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)
This course follows the BIR 1203 and BIR 1304 courses. There will be a written examination. Support is a set of slides and additional notes.
Programmes in which this activity is taught
BIR2
|
Bio-ingénieur
|
| |
STAT2MS
|
Master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée
|
| |
Other credits in programs
BIR22/0A
|
Deuxième année du programme conduisant au grade de bio-ingénieur: Sciences agronomiques (Technologies et gestion de l'information)
|
(3 credits)
|
Mandatory
|
BIR22/0C
|
Deuxième année du programme conduisant au grade de bio-ingénieur: chimie et bio-industries (Technologies & gestion de l'information)
|
(3 credits)
| |
BIR22/0E
|
Deuxième année du programme conduisant au grade de bio-ingénieur: Sciences et technologies de l'environnement (Technologies et gestion de l'information)
|
(3 credits)
|
Mandatory
|
BIR22/4E
|
Deuxième année du programme conduisant au grade de bio-ingénieur : Sciences et technologie de l'environnement (Technologies environnementales: eau, sol, air)
|
(3 credits)
|
Mandatory
|
BIR22/5E
|
Deuxième année du programme conduisant au grade de bio-ingénieur : Sciences et technologie de l'environnement (Aménagement du territoire)
|
(3 credits)
|
Mandatory
|
BIR22/6E
|
Deuxième année du programme conduisant au grade de bio-ingénieur : Sciences et technologie de l'environnement (Nature, eau & forets)
|
(3 credits)
|
Mandatory
|
BIR22/7E
|
Deuxième année du programme conduisant au grade de bio-ingénieur : Sciences et technologie de l'environnement (Ressources en eau et en sol)
|
(3 credits)
|
Mandatory
|
STAT21MS
|
Première année du master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée
|
(3 credits)
| |
STAT21MS/ST
|
Première année du master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée (sciences et technologie)
|
(3 credits)
| |
STAT22MS
|
Deuxième année du master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée
|
(3 credits)
| |
STAT22MS/ST
|
Deuxième année du master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée (sciences et technologie)
|
(3 credits)
| |
STAT2MS
|
Master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée
|
(3 credits)
| |
STAT2MS/ST
|
Master en statistique, orientation générale, à finalité spécialisée (sciences et technologie)
|
(3 credits)
| |
STAT3DA
|
Diplôme d'études approfondies en statistique
|
(3 credits)
| |
STAT3DA/P
|
diplôme d'études approfondies en statistique (pratique de la statistique)
|
(3 credits)
| |
|