UCL - Etudes

Formations
Premier cycle
Deuxième cycle
Troisième cycle
Certificats (programmes non académiques)
Passerelles
Formation continue
Facultés et entités
Cadre académique
Réforme de Bologne
Accès aux études
Organisation des études
Lexique
Calendrier académique
Règlement des études et examens
Charte pédagogique
Renseignements généraux

Séminaire de méthodologie de l'enseignement de l'allemand: partie culturelle [GERM2911]
[15h] 4 credits

Version française

Printable version

This two-yearly course is taught in 2004-2005, 2006-2007,...

Teacher(s):

Bettina Baumgärtel

Language:

french

Level:

2nd cycle course

>> Aims
>> Main themes
>> Content and teaching methods
>> Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)
>> Other credits in programs

Aims

Make the students and future teachers aware of the extent to which culture is an integrated part of teaching German as a foreign language.
By the end of the course, the student teacher will be able to :
- grasp the major role played by culture in foreign language learning and teaching
- create didactic sequences integrating cultural elements (be they high or low culture related)
- critically assess sequences produced by themselves or their fellow students

Main themes

Starting with a theoretical discussion on the aims of this education system, the seminar addresses concrete possibilities for the teaching of modern languages in the secondary education system. A more practical part is dedicated to didactic tools fitted to the proposed teaching methodology.

Content and teaching methods

Theoretical part based on the reading scientific articles in the field : what is culture ? should we teach culture ? what exactly should we teach ? how can we address cultural elements in a communicative type of teaching? etc.)

Creation, presentation and critical analysis of didactic sessions and sequences.

Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)

Assessment:
Based on the oral presentation, participation in the discussions and the final essay based on the oral presentation but reworked and enriched thanks to discussions during the seminar.


Course materials:
Reader.

Other credits in programs

GERM21

Première licence en langues et littératures germaniques

(4 credits)

GERM21/BD

Première licence en langues et littératures germaniques (Anglais et Allemand)

(4 credits)

GERM21/DB

Première licence en langues et littératures germaniques (Allemand et Anglais)

(4 credits)

GERM21/DN

Première licence en langues et littératures germaniques (Allemand et Néerlandais)

(4 credits)

GERM21/ND

Première licence en langues et littératures germaniques (Néerlandais et Allemand)

(4 credits)

GERM22

Deuxième licence en langues et littératures germaniques

(4 credits)

GERM22/BD

Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Anglais et Allemand)

(4 credits)

GERM22/DB

Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Allemand et Anglais)

(4 credits)

GERM22/DN

Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Allemand et Néerlandais)

(4 credits)

GERM22/ND

Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Néerlandais et Allemand)

(4 credits)

GERM2A

Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (langues et littératures germaniques)

(4 credits)



Ce site a été conçu en collaboration avec ADCP, ADEF, CIO et SGSI
Responsable : Jean-Louis Marchand - Contact : info@fltr.ucl.ac.be
Dernière mise à jour : 25/05/2005