Comparative Materialities: Media, Literature, Theory (Cfp)

Appel / Cfp

Matérialités comparatives : Médias, littérature et théorie / Comparative Materialities: Media, Literature, Theory

Le group de recherche de / Research Group of the

l’Association Littérature Comparée Canadienne / Canadian Comparative Literature Association

les themes de cet hiver : le jeu et jouer / this winter’s theme: play

dans la littérature, le cinéma, la culture numérique… / in literature, cinema, digital and networked culture…

Contactez les adresses électroniques figurant sur l’affiche ci-dessus ! / reach out to the contacts on the poster above!

Écrire/interpréter le spirituel en littérature Quelques outils méthodologiques

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Séminaire LARCA – Axe « Frontières du littéraire » organisé par Claude Le Fustec

Ce séminaire se focalise dans un premier temps (janvier 2022) sur la méthodologie littéraire ; le second (avril 2022) se centrera sur des courants de pensée.

Le premier volet propose, en deux séances de deux heures chacune, une boîte à outils conceptuels et sémiologiques pour analyser l’écriture et l’interprétation du spirituel en littérature.Le spirituel peut être thématisé et plus ou moins consciemment programmé par l’auteur dansl’écriture du texte. Une actualisation du spirituel peut aussi s’éprouver au moment de la réception,c’est-à-dire relever de l’interprétation des signes. Les formes de cette expression ou de cetteréception sont extrêmement variables en contexte contemporain, car contrairement aux époques où elles s’ancraient ouvertement dans des traditions religieuses, elles se présentent désormais en contexte de laïcité et sans cadrage institutionnalisé.

L’objectif des séances est d’éclairer les aspects esthétiques de la mise en œuvre du spirituel. Il s’agit de comprendre ce que la littérature met en œuvre en vue d’exprimer (pour l’auteur) ou de ressentir (pour le lecteur) une expérience du spirituel.

On propose ici une approche sémiotique qui se focalise dans un premier temps (21 janvier) sur le fonctionnement sémiotique de la figure. Sa mise en œuvre permet d’exprimer entre autresl’épiphanie ou le kérygme. Dans un second temps (28 janvier), on observe les potentialités signifiantes de la structure du récit, en particulier pour rendre compte du phénomène del’initiation ou la mise en œuvre du mythe du sauveur.

Ce séminaire est co-animé en dialogue par Myriam Watthee-Delmotte et Claude Le Fustec. Durant la première heure de chaque séance, la théorie littéraire est présentée à l’appui d’exemplestirés de la littérature française contemporaine. La seconde heure est consacrée à l’analyse de la littérature anglo-américaine.

Intervenantes :

Claude Le Fustec

Maître de Conférences en littérature américaine, Université Rennes 2, Chercheuse en délégation au LARCA (UMR 8225)
claude.le-fustec@orange.fr
https://perso.univ-rennes2.fr/claude.lefustec

Myriam Watthee-Delmotte

Directrice de recherches du FNRS et Professeure émérite de littérature française contemporaine àl’UCLouvain, Membre titulaire de l’Académie Royale de Belgique, Directrice de la Classe des Lettres et des Sciences morales et politiques
watthee@gmail.com

https://fr.wikipedia.org/wiki/Myriam_Watthee-Delmotte

Les séances se déroulent de 15h à 17h à l’Université de Paris, UFR Études Anglophones, Bâtiment Olympe de Gouges, Place Paul Ricœur, Paris 13e, Salle OdG 830. Elles sont accessibles en mode virtuel :https://zoom.us/j/98797786793?pwd=Y0RrUHhLWDJGYmNJSUJyTmsxQ3RtQT09
ID de réunion : 987 9778 6793

Code secret : 2mgUc0

Séminaires à l’initiative du réseau Theorias : https://intranet.univ-rennes2.fr/ace/reseau-theorias

#BelgianPoetryAnthology #Margento Nouvel épisode

Asymptote January 4, 2022

Translation Tuesday: Two Poems by Véronique Bergen

In our first Translation Tuesday feature for the new year, revel in two outrightly explosive and psychedelic poems by the Belgian poet, novelist, and philosopher Véronique Bergen. “I petal blue,” is how Bergen begins one of these poems and it is in this frenzied flowering of one’s subjectivity that we meet the speaker in their radiant and radical metamorphosis. Following her own warped and dynamic syntax, Bergen’s poems lay bare an “orgy of guns”: she construes a poetic world that riots our senses and, in her turbulent re-contextualisation of the technologies that engender this anarchy, refracts a history of global violence. Always, they combust with a frank and freakish sexuality. Translated by our very own Editor-at-Large for Romania and Moldova, MARGENTO brings to our readers the spectrum of technicolour brilliance and virtuosic world-building that is Bergen’s verse. 

[…]

Véronique Bergen was born in Brussels where she lives to this day. She is a writer, poet, philosopher, member of the Academy of French Literature (Belgium). Among her latest publications are: the essay collections Martha Argerich, L’Art des passages (Ed. Samsa) and Portier de nuit Liliana Cavani (Les Impressions nouvelles); works of fiction Ludisme précédé de Gainsbourg et Bambou (Le Cormier) and Icône H., Hélène de Troie (Onlit); and the poetry collection Alphabets des loups (Le Cormier).

MARGENTO (Chris Tănăsescu) is a poetacademic, and performer. He is currently working—together with John Taylor—on a computationally assembled Belgian poetry anthology. MARGENTO is Asymptote‘s Romania & Moldova Editor-at-Large. 

More here / Plus d’infos

See also a previous installment (from the forthcoming anthology) here / Voir aussi un épisode précédent (de l’anthologie à venir) ici.

TNT 2021-2022 (III) Michael E. Sinatra

Our next lecturer is none other than / Notre prochain conférencier n’est autre que

Michael Eberle-Sinatra!!!!





Michael E. Sinatra est professeur au département de littératures et de langues du monde à l’université de Montréal et le fondateur du Centre de recherche interuniversitaire sur les humanités numériques (CRIHN). Il oeuvre dans les humanités numériques depuis plus de 25 ans, ayant fondé une revue en accès libre en ligne en 1996 (Romanticism on the Net) et ayant été le président français de “Canadian Society for Digital Humanities / Société canadienne des humanités numériques” pendant six ans et un des fondateurs d’Humanistica, l’association francophone des Humanités Numériques.

Michael E. Sinatra is Professor in the Department of World Literature and Languages at the University of Montreal and the founder of the Centre de recherche interuniversitaire sur les humanités numériques (CRIHN). He has been working in the digital humanities for more than 25 years, having founded an open access online journal in 1996 (Romanticism on the Net) and having been the French president of the « Canadian Society for Digital Humanities / Société canadienne des humanités numériques » for six years and one of the founders of Humanistica, the Francophone association for Digital Humanities.





Professor Sinatra will give a talk on / Le professeur Sinatra donnera une conférence sur

Réflexions sur le projet << Digital Leigh Hunt >>





The event will take place on / L’événement aura lieu

December 8 from 3:30 PM CET (Brussels time) / 9:30 AM ET (Montreal time)

le 8 décembre à partir de 15h30 CET (heure de Bruxelles) / 9h30 ET (heure de Montréal)

on / sur TEAMS :

https://bit.ly/3pjN9uj





A bilingual talk, French and English / Une conférence bilingue. En français et en anglais.

Projets d’étudiant.e.s en humanités numériques (I) / DH Student Projects (I)

Nous commençons à présenter ici les projets les plus intéressants de nos étudiant.e.s dans le domaine des humanités numériques !

We are starting presenting here our students’ most interesting projects in digital humanities! Enjoy!

2020 – 2021 (I)

00:00:00 Yu-Tse Lee “Parler comme un bébé – stratégie communicative du Taïwan. Une analyse lexicale de Sajiao”

00:25:00 –  00:46:35 Wendy Toussaint “<< The Death of the Authors >>. Roman algolittérarire. Collectif Constant”

00:48:00 – 01:11:44 Elodie Tshilumba “Analyse de la propagation de << fake news >>”

01:14:44 – 01:27:36 Reine Manuella Nkamwa Kamga “Estimation automatique de la valeur des biens immobiliers en Belgique”

01:28:05 – 01:43:58 Camille Breyre “Evaluation de la traduction de textes [<< Mrs Dalloway >>]”

Computational Literary Studies Fellowships

The CLS INFRA Fellowship Programme provides access to a wide range of data, tools and knowledge. Scholars from literary studies or with an interest in Computational Literary Studies methods are invited to apply for a fellowship grant in one of our infrastructure providers. Successful applicants will not only obtain free-of-charge physical access to the infrastructure, but in the context of the overall project they will become part of the larger CLS community. By responding to one of our calls, applicants may have the opportunity to:

  • Interact with experts;
  • Receive advice on ongoing projects;
  • Learn how to use the ecosystem of data, tools and standards;
  • Assemble new literary corpora;
  • Profit from hands-on training and support.

Fellowships grants will cover housing and subsistence costs as well as travel to and from the host institution. The CLS INFRA Fellowships are funded by the European Union under the rules of transnational access. DARIAH ERIC is leading the Transnational Access Fellowship Programme (TNA) and is responsible for the management and oversight of the TNA selection process.

Calls for fellowship grants will be launched twice a year for a total of six calls. Scholars from the European Union and beyond are eligible to apply. CLS INFRA fellowship grants will typically cover travel and subsistence costs. Successful applicants are expected to join the chosen infrastructure for a period of 8 to 12 weeks. However, shorter residencies will be also taken into consideration.

The first call will be open from Monday 1 November 2021 to Monday 6 December 2021.

CLS INFRA has received funding from the European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Programme under Grant Agreement no. 101004984

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More info: https://clsinfratna.sciencescall.org

Contact: Prof. Julie M. Birkholz (julie.birkholz@ugent.be)

Ateliers DigiLiBeRo @ UCLouvain

Dans le cadre du project de recherche international DigiLiBeRo,

Dr. Cristina Cautisanu (Université Al. I. Cuza de Jassy)

a donné deux ateliers dans le cadre de notre Digi Lab / Lab Numérique et s’est également adressé aux étudiant.e.s de LFIAL2010.

La première, le 3 novembre, sur la « digital literacy » et ses implications culturelles et éthiques, ainsi que la présentation d’un sondage dans le cadre de DigiLiBeRo.

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Et le deuxième atelier, le 10 novembre, sur R et R Studio, ses applications pertinentes en statistiques et en sciences sociales ou humaines, avec quelques exemples et opérations pratiques « hands-on ».

No description available.




Plus d’infos sur DigiLiBeRO : https://sites.uclouvain.be/chairealtissia/2021/01/15/digilibero-digital-literacy-in-belgium-romania/

#AltissiaChair #ChrisTanasescu ed. Literature and/as (the) Digital

Special issue (Vol. 25) of

Interférences litteraires/literaire interferenties

on

Literature and/as (the) Digital

guest edited by Chris Tanasescu

Contents:

Literature and/as (the) Digital. An Introduction

Chris Tanasescu





Writing like a Machine or Becoming an Algorithmic Subject

Johanna Drucker





Applying Poetic Media in the Digital Humanities

Christoper Funkhouser





Pour une redéfinition pornographique du champ littéraire. Une exploration des marges de la littérature numérique avec les travailleuses du texte

Servanne Monjour, Marcello Vitali-Rosati





Close Listening and Synesthetic Reading Across Multiple Poetry Archives: Tracking the Performative Afterlives of a Poem

James Lee, Ankit Basnet, Holly Virginia Clark, Michael Hennessey, Arlene Johnson, Wendy Burk, Nidhi Mavani





Performative poetry as program, programmed poetry as performance

Rui Torres, Sandra Guerreiro Dias





Why #WomenTechLit? Because…

Maria Mencia





On an Unknown Ancestor of Burrows’ Delta Measure

Petr Plecháč





Thresholds to the “Great Unread”: Titling Practices in Eleven ELTeC Collections

Roxana Patras, Carolin Odebrecht, Ioana Galleron, Rosario Arias, Berenike J. Herrmann, Cvetana Krstev, Katja Mihurko Poniž, Dmytro Yesypenko





Hard Nut to Crack: Automatic Idiom Detection

Anna Feldman





Distant and Close Reading in Literature: a case of networks in Periodical Studies

Julie M. Birkholz, Leah Budke





#GraphPoem: Automatic Classification of Rhyme and Diction in Poetry

Vaibhav Kesarwani, Diana Inkpen, Chris Tanasescu





Vagueness Machines: Computational Indeterminacy in the Work of Jen Bervin and Nick Montfort

Andrew Klobucar





Poésies performatives à l’épreuve de la spatialité: la résidence d’écriture numérique

Carole Bisenius-Penin, Karen Cayrat





La littérature numérique, ce « jeu d’écriture à ciel ouvert »

Corentin Lahouste





Depending or Transgressing? Kinetic Writing that Belongs and Breaks Away

Álvaro Seiça





Varia

Un atlas des zones blanches. Un monde sans rivage, d’Hélène Gaudy

Manon Delcour





Interview

« Et à la fin on avait un seul texte ». Écriture poétique, ateliers et livres numériques. Entretien avec Nicolas Tardy

Nicolas Tardy, Anne Reverseau





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