Teaching Focus [30.0]

IMPORTANT NOTE: In accordance with article 138 para. 4 of the decree of 7 November 2013 concerning higher education and the academic organisation of studies, teaching practice placements will not be assessed in the September session. Students are required to make every effort to successfully complete the teaching practice in the June session, subject to having to retake the year.


In the teaching focus, the programme offers general training for the secondary school teacher and specific training in teaching mathematics. The teaching focus confers on the student the title of qualified teacher for upper secondary education.


 
> Légende
Mandatory Optional
Course not taught in 2020-2021 Periodic course not taught in 2020-2021
Periodic course taught in 2020-2021 Activity with prerequisites
Click on the course title to see detailed informations (objectives, teaching methods, evaluation...)
Annual unit
  1 2

Mandatory Content:
Mandatory Séminaire d'observation et d'analyse de l'institution scolaire et de son contexte (en ce compris le stage d'observation) (4 credits)
Choisir 1 des activités suivantes. Le cours et le séminaire doivent être suivis au même quadrimestre.
Optional LAGRE2120P Observation et analyse de l'institution scolaire et de son contexte (en ce compris le stage d'observation)   Branka Cattonar
, Vincent Dupriez
22.5h+25h  4 credits q1   x
Optional LAGRE2120Q Observation et analyse de l'institution scolaire et de son contexte (en ce compris le stage d'observation)   Branka Cattonar
, Vincent Dupriez
22.5h+25h  4 credits q2   x
Mandatory Comprendre l'adolescent en situation scolaire, gérer la relation interpersonnelle et animer le groupe classe (4 credits)
Choisir 1 des activités suivantes. Le cours et le séminaire doivent être suivis au même quadrimestre.
Optional LAGRE2020P Comprendre l'adolescent en situation scolaire, Gérer la relation interpersonnelle et animer le groupe classe.   Véronique Leroy
, Véronique Leroy (compensates Pascale Steyns)
, Nathalie Roland
22.5h+22.5h  4 credits q1   x
Optional LAGRE2020Q Comprendre l'adolescent en situation scolaire, Gérer la relation interpersonnelle et animer le groupe classe.   Véronique Leroy
, Véronique Leroy (compensates Pascale Steyns)
, Nathalie Roland
22.5h+22.5h  4 credits q2   x
 
Mandatory LMAT2310 Stages d'enseignement en mathématique (en ce compris le séminaire d'intégration des stages)   Laure Ninove
15h+40h  7 credits q1+q2 x x
Mandatory Concevoir, planifier et évaluer des pratique d'enseignement et d'apprentissage (13 credits)
Mandatory LMAT2320 Didactique et épistémologie de la mathématique   Thérèse Gilbert
, Laure Ninove
, Rosane Tossut
60h  6 credits q1+q2 x x
Mandatory LAGRE2220 General didactics and education to interdisciplinarity   Myriam De Kesel
, Jean-Louis Dufays (coord.)
, Anne Ghysselinckx
, Véronique Lemaire
, Jim Plumat
, Marc Romainville
, Benoît Vercruysse
37.5h  3 credits q2 x x
Mandatory Didactique et épistémologie d'une autre discipline (en ce compris le stage d'écoute) (4 credits)
Students will choose one course from the following
Optional LGEO2320A Didactique et épistémologie de la géographie (en ce compris le stage d'écoute)   Marie-Laurence De Keersmaecker
37.5h+10h  4 credits q1   x
Optional LMAT2330 Seminar on the teaching of mathematics   Enrico Vitale
15h+30h  4 credits q1+q2   x
Optional LSCI2320A Didactique et épistémologie des sciences   Myriam De Kesel (coord.)
, Jim Plumat
, Valérie Wathelet
37.5h+10h  4 credits q1   x
 
Mandatory LAGRE2400 See specifications in french   Hervé Pourtois (coord.)
, Pierre-Etienne Vandamme
20h  2 credits q2 x x