Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (théologie) [30.0]

theo2a  2016-2017  Louvain-la-Neuve



IMPORTANT NOTE: In accordance with article 138 para. 4 of the decree of 7 November 2013 concerning higher education and the academic organisation of studies, teaching practice placements will not be assessed in the September session. Students are required to make every effort to successfully complete the teaching practice in the June session, subject to having to retake the year.


 
> Legend
 
Mandatory Internships in higher secondary education (7 credits)
Mandatory LTHEO9010 Training Course Observation/Teaching Catholic Religion I     3 credits
Mandatory LTHEO9020 Training Course Observation/Teaching Catholic Religion II     4 credits
 
Mandatory Courses and seminars specific to the discipline (10 credits)
Mandatory LTHEO2230 Religious education : legislative , political and socio-economical aspects and Reflection on the contents of religious education programme   Henri Derroitte;
45h  3 credits 1q
Mandatory LTHEO2320 Didactics of religion classes   Henri Derroitte;
Diane duValdEpremesnil (compensates Henri Derroitte);
30h+15h  4 credits 2q
Mandatory LTHEO2350 Teaching practice integration (teaching of religion)   Henri Derroitte;
Diane duValdEpremesnil (compensates Henri Derroitte);
Jean-Louis Pechon (compensates Henri Derroitte);
30h  3 credits 1 + 2q
 
Mandatory Transversal courses and seminars (13 credits)
Mandatory LAGRE2400 See specifications in french   Michel Dupuis;
Anne Ghysselinckx;
20h  2 credits 2q
Mandatory Comprendre l'adolescent en situation scolaire, gérer la relation interpersonnelle et animer le groupe classe (4 credits)

Choisir 1 des activités suivantes. Le cours et le séminaire doivent être suivis au même quadrimestre.  

Optionnal LAGRE2020P Comprendre l'adolescent en situation scolaire, Gérer la relation interpersonnelle et animer le groupe classe.   James Day;
Pascale Steyns (coord );
22.5h+22.5h  4 credits 1q
Optionnal LAGRE2020Q Comprendre l'adolescent en situation scolaire, Gérer la relation interpersonnelle et animer le groupe classe.   James Day;
Pascale Steyns (coord );
22.5h+22.5h  4 credits 2q
Mandatory Séminaire d'observation et d'analyse de l'institution scolaire et de son contexte (en ce compris le stage d'observation) (4 credits)

Choisir 1 des activités suivantes. Le cours et le séminaire doivent être suivis au même quadrimestre.  

Optionnal LAGRE2120P Observation et analyse de l'institution scolaire et de son contexte (en ce compris le stage d'observation)   Branka Cattonar;
Simon Enthoven (coord );
22.5h+25h  4 credits 1q
Optionnal LAGRE2120Q Observation et analyse de l'institution scolaire et de son contexte (en ce compris le stage d'observation)   Vincent Dupriez;
Simon Enthoven (coord );
22.5h+25h  4 credits 2q
Mandatory Didactique générale et formation à l'interdisciplinarité (3 credits)

Une des activités suivantes:  

Optionnal LAGRE2220A Didactique générale et formation à l'interdisciplinarité   Myriam Dekesel (coord );
Marc Romainville;
37.5h  3 credits 1 + 2q
Optionnal LAGRE2220S Didactique générale et formation à l'interdisciplinarité   Myriam Dekesel (coord );
Marc Romainville;
37.5h  3 credits 2q
 
Optionnal Optional courses
Optionnal LAGRE2221 Learning and teaching with new technologies   Marcel Lebrun;
15h+15h  2 credits 1q
Optionnal LAGRE2310 Micro-teaching exercises   Pascalia Papadimitriou;
Dominique Vandercammen;
15h  2 credits 1q