Learning outcomes

grb2mc  2016-2017  Louvain-la-Neuve

 The Advanced Joint Master in Risk Management and Well-Being in the Workplace is designed to respond to the training needs of different categories of professionals in the field of safety in the work environment who must comply with the law on well-being of workers at work (1996) and the associated orders. The decree of 2003 defines the training requirements for three kinds of advisers in the specialized safety areas of ergonomics, industrial hygiene and psycho-social aspects of work including violence and moral or sexual harassment at work. The law stipulates that training in these three areas should be organized in the same way, including basic multidisciplinary training of 120 hours and specialized modules of 280 hours. Another decree about to be published uses this model (120+280) for the training of advisers in safety at work. To date, there is no programme in the French-speaking Community which satisfies these requirements, yet there is growing demand from business.

The aim is to provide the necessary training in an inter-university framework. In view of the fact that people currently undertaking such work must be regularized (by the end of 2009 at the latest) and of the pressing need for health and safety departments to be able to inform their staff about future training programmes, we are proposing to start off with the specialized areas of ergonomics and the psycho-social aspects. Additional specializations in industrial hygiene and safety at work may be added at a later stage.

To cover all the areas required by law, the Advanced Joint Master deals with the recognition of risk, the evaluation and improvement of work situations and the psycho-social aspects of understanding attitudes and behaviours.
The programme therefore involves the understanding, collaboration and combination of the different disciplines involved in the field of well-being at work.


 


On successful completion of this programme, each student is able to :
1. Maîtriser et mobiliser de manière critique et selon une approche interdisciplinaire un corpus de savoirs relatifs aux diverses disciplines autour desquelles s’articule la gestion des risques et du bien-être au travail, corpus sur lequel le conseiller en prévention s’appuie pour comprendre et analyser une situation concrète.

2. Maitriser de manière approfondie la notion de risque, les techniques de détection, d’analyse et de prévention des risques, le principe de système dynamique de gestion des risques et le processus de gestion d’une politique de prévention, en ayant intégré les missions du spécialiste de la prévention.

3. Analyser, selon une approche interdisciplinaire et globale de la prévention, et en mettant en œuvre une démarche scientifiquement fondé, une situation de travail dans la perspective de définir une intervention visant à :
- adapter le travail aux capacités humaines
- réduire les facteurs de risques psychosociaux (e.g., violence, harcèlement moral, harcèlement sexuel ou discrimination) identifiés au sein d’une organisation

4. Concevoir et réaliser un travail de fin d’études, mettant en œuvre une démarche scientifique et une méthodologie rigoureuse, pour définir et approfondir une problématique concrète tirée de la pratique professionnelle en matière de gestion des risques et du bien-être au travail, et contribuer à la construction de savoirs et à l’élaboration de pistes d’actions concrètes utiles aux acteurs.

5. Communiquer une information correcte et pertinente adaptée au public visé et interagir de manière constructive avec les différents acteurs impliqués dans une situation donnée.

6. Agir en tant que préventeur, selon une approche scientifiquement fondée, dans le respect stricte des règles de déontologie, et en ayant intégré une logique de développement continu.