<- Archives UCL - Programme d'études ->


Study programme 2015-2016

Teaching and training



 The general objective of this programme is to provide advanced training for psychologists who wish to work in the field of clinical psychology for children, teenagers and adults.
The precise objectives are:
– to improve practical knowledge relating to psychological interviews, psychological assessment in the areas of psychopathology, interpersonal relations and learning and development difficulties, planning and implementation of an intervention project and evaluation of its effectiveness (in coordination with other professionals), working in a network and the management of interprofessional relationships. These objectives are achieved through different kinds of teaching : for example, case analysis and discussion, learning by problem solving and presentations by professionals.
– to promote the application of theoretical and practical knowledge in a clinical environment and the acquisition of professional skills through a placement and a seminar on practice.
– to emphasize the links between theoretical and practical knowledge by producing a dissertation in the form of a detailed case study or applied research.

On successful completion of this programme, each student is able to :
1. COMPETENCES « RELATIONNELLES »
Développer et mobiliser des compétences et attitudes relationnelles indispensables à l’exercice du métier de psychothérapeute et pratiquer dans le respect des règles déontologiques liées à la profession et de principes éthiques.

2. COMPETENCES « CONCEPTUALISATION D’UNE SITUATION et ELABORATION D’UN PROJET D’INTERVENTION »
Analyser, diagnostiquer et conceptualiser, selon une approche transdiagnostique, une situation de souffrances humaines consécutives à des dysfonctionnements psychologiques ; élaborer, en concertation avec le client, un projet d’intervention psychologique théoriquement et empiriquement justifiée le mieux adapté pour aider le client en souffrance.

3. COMPETENCES « INTERVENTIONS »
Mener une intervention psychologique, scientifiquement fondée, en concrétisant chacune de ses étapes, en mobilisant de manière pertinente les procédures d’intervention thérapeutique et en assurant un accompagnement qui favorise le processus de changement.

4. COMPETENCES « INTRAPERSONNELLES »
Développer et mobiliser des compétences et attitudes intrapersonnelles indispensables à l’exercice du métier de psychothérapeute.

5. COMPETENCES « DEVELOPPEMENT CONTINUE »
Agir en tant que psychothérapeute, selon une approche scientifiquement fondée, en ayant intégré une logique de développement continu.