Note from June 29, 2020
Although we do not yet know how long the social distancing related to the Covid-19 pandemic will last, and regardless of the changes that had to be made in the evaluation of the June 2020 session in relation to what is provided for in this learning unit description, new learnig unit evaluation methods may still be adopted by the teachers; details of these methods have been - or will be - communicated to the students by the teachers, as soon as possible.
Although we do not yet know how long the social distancing related to the Covid-19 pandemic will last, and regardless of the changes that had to be made in the evaluation of the June 2020 session in relation to what is provided for in this learning unit description, new learnig unit evaluation methods may still be adopted by the teachers; details of these methods have been - or will be - communicated to the students by the teachers, as soon as possible.
5 credits
30.0 h
Q2
Teacher(s)
Ponthiere Gregory;
Language
English
Main themes
The teacher of the course will focus his remarks on two main issues:
(1) How economists do they work and they say what they do? What about their claim to "do science"? What is a science ?
(2) The work of economists and what they say is there any consistency in depth? The economy, as social science, is it really "serving society", and if so, how? In short it is structured education with a first phase of "epistemology positive" and a second component of "critical epistemology". Not favor one of these two parts of the course would be an apology simplistic current practice of discipline, a critical free and exaggerated.
Aims
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
1 | Epistemology is the study of the formation and circulation of knowledge. The epistemology of science economic examines how economists produce their statements about the business world, how they move these claims, and the consistency of their knowledge. After completing this course, students should have an economist image clearer and more specific assumptions, methods and "black boxes"; of economic science. It should be able to articulate both the strengths and weaknesses of the economic approach, and better understand the tension between the desire for "scientific"; (which often tend to want to unify the field of economy) and the desire to " Explanatory plurality";(which tend instead to refuse unification). In sum, it is in the course of the debate between those who believe the current economy is becoming a science and those who think it has always been, and can only be a " ideology". |
The contribution of this Teaching Unit to the development and command of the skills and learning outcomes of the programme(s) can be accessed at the end of this sheet, in the section entitled “Programmes/courses offering this Teaching Unit”.
Content
Ce cours initie les étudiants à l’épistémologie en général, et à l’épistémologie de l’économie en particulier. Les thèmes suivants seront abordés : critères de scientificité, méthodes de validation des savoirs, obstacles épistémologiques, révolutions scientifiques, le statut de l’économie comme « science », le statut des « lois économiques », la dynamique d’évolution des savoirs en économie, la place des jugements de valeur en économie, et le rapport entre l’économie, la politique et l’idéologie.
Teaching methods
Le cours sera organisé en deux parties.
Une première partie sera constituée de cours ex cathedra portant sur l’épistémologie et l’épistémologie de l’économie. Il s’agira d’introduire les éléments de base permettant d’étudier la production – et le statut – des savoirs, et de mettre en perspective, à l’aide de ces éléments, les méthodes et les savoirs de la discipline économique, ainsi que leurs évolutions au cours des derniers siècles.
Une seconde partie sera constituée de présentations orales, par les étudiants, de chapitres pris dans les « classiques » de la philosophie de l’économie. Il s’agira de permettre aux étudiants de se familiariser avec la pratique de la critique des discours économiques, et de leur permettre de découvrir, par eux-mêmes, que la pratique du questionnement des fondations du savoir économique peut contribuer à enrichir la compréhension de nombres de problèmes économiques.
Une première partie sera constituée de cours ex cathedra portant sur l’épistémologie et l’épistémologie de l’économie. Il s’agira d’introduire les éléments de base permettant d’étudier la production – et le statut – des savoirs, et de mettre en perspective, à l’aide de ces éléments, les méthodes et les savoirs de la discipline économique, ainsi que leurs évolutions au cours des derniers siècles.
Une seconde partie sera constituée de présentations orales, par les étudiants, de chapitres pris dans les « classiques » de la philosophie de l’économie. Il s’agira de permettre aux étudiants de se familiariser avec la pratique de la critique des discours économiques, et de leur permettre de découvrir, par eux-mêmes, que la pratique du questionnement des fondations du savoir économique peut contribuer à enrichir la compréhension de nombres de problèmes économiques.
Evaluation methods
L’évaluation sera basée sur un examen écrit final incluant deux parties : la première partie de l’examen portera sur les contenus abordés lors des cours ex cathedra ; la seconde partie de l’examen consistera
en une question davantage ouverte à choisir parmi un ensemble de questions portant sur les
présentations orales tenues dans la seconde partie du cours.
en une question davantage ouverte à choisir parmi un ensemble de questions portant sur les
présentations orales tenues dans la seconde partie du cours.
Other information
Une connaissance préalable de l’économie est un plus, tout comme une connaissance de l’histoire des idées économiques. Mais ces connaissances ne constituent en rien des pré-requis indispensables. Le cours est construit de telle manière qu’il soit possible de le suivre même sans un grand bagage économique, à condition toutefois de s’accrocher davantage.
Online resources
Bibliography
- Boumans, M., Davies, J. (2015). Economic Methodology: Understanding Economics as a Science, Routledge, London.
- Kolm, S.C. (1986). Philosophie Economique. Le Seuil, Paris.
- Leontief, W. (1966). Essays in Economics. White Plains: International Arts and Sciences Press, New-York.
- Robinson, J. (1962). Economic Philosophy. An Essay on the Progress of Economic Thought. Anchor Books, New-York.
- Sen, A.K. (1985). On Ethics and Economics, Clarendon Press, Oxford.
- Soler, L. (2019). Introduction à l’Epistémologie. Ellipses, Paris.
Faculty or entity
ECON