Aims
General survey of the cultural developments of the German-/ English-/ Dutch-speaking countries.
By the end of the course, students are expected to have acquired an understanding of the culture of the European countries where German/ English/ Dutch is a major language.
Main themes
The course studies the major cultural, artistic and political trends and developments in the European countries that have German, English or Dutch as a principal language (intellectual life, visual arts, music, architecture, etc.).
Content and teaching methods
This course tries to define the cultural identity or identities of the countries concerned:
- The Civilisation of Dutch-Speaking Europe (1335): the cultural history of Flanders and the Netherlands. Particular attention will be paid to the major currents in Flemish and Dutch painting, from the Flemish Primitive painters to Cobra.
The course starts in the 14th century, which can be seen as the start of a Dutch and Flemish artistic identity, and moves on to our own day and age. The major artistic movements, such as the Flemish Primitive painters, the 17th century Dutch artists, the Flemish Baroque, the Hague School, the Flemish expressionists, 'The Style' and Cobra will be dealt with in more detail.
Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)
Pre-course requirements: a good knowledge of German/ English/ Dutch, both spoken and written.
Assessment: oral or written exam based on both the lectures and required reading
Study aids: reading list, text syllabus; excursion.
Other credits in programs
GERM12BA
|
Deuxième année de bachelier en langues et littératures modernes, orientation germaniques
|
(4 credits)
| |
GERM13BA
|
Troisième année de bachelier en langues et littératures modernes, orientation germaniques
|
(4 credits)
| |
GERM1PM
|
Année d'études préparatoires au master en langues et littératures modernes, orientation germanique
|
(4 credits)
| |
GERM21
|
Première licence en langues et littératures germaniques
|
(4 credits)
| |
GERM21/BN
|
Première licence en langues et littératures germaniques (Anglais et Néerlandais)
|
(4 credits)
| |
GERM21/DN
|
Première licence en langues et littératures germaniques (Allemand et Néerlandais)
|
(4 credits)
| |
GERM21/NB
|
Première licence en langues et littératures germaniques (Néerlandais et Anglais)
|
(4 credits)
| |
GERM21/ND
|
Première licence en langues et littératures germaniques (Néerlandais et Allemand)
|
(4 credits)
| |
GERM22
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques
|
(4 credits)
| |
GERM22/BN
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Anglais et Néerlandais)
|
(4 credits)
| |
GERM22/DN
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Allemand et Néerlandais)
|
(4 credits)
| |
GERM22/NB
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Néerlandais et Anglais)
|
(4 credits)
| |
GERM22/ND
|
Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Néerlandais et Allemand)
|
(4 credits)
| |
HIST13BA
|
Troisième année de bachelier en histoire
|
(3 credits)
| |
ROGE12BA
|
Deuxième année de bachelier en langues et littératures modernes, orientation générale
|
(4 credits)
| |
ROGE13BA
|
Troisième année de bachelier en langues et littératures modernes, orientation générale
|
(4 credits)
| |
ROGE1PM
|
Année d'études préparatoires au master en langues et littératures modernes, orientation générale
|
(4 credits)
| |
ROM21
|
Première licence en langues et littératures romanes
|
(4 credits)
| |
ROM22
|
Deuxième licence en langues et littératures romanes
|
(4 credits)
| |
|