UCL - Etudes

Formations
Premier cycle
Deuxième cycle
Troisième cycle
Certificats (programmes non académiques)
Passerelles
Formation continue
Facultés et entités
Cadre académique
Réforme de Bologne
Accès aux études
Organisation des études
Lexique
Calendrier académique
Règlement des études et examens
Charte pédagogique
Renseignements généraux

Questions spéciales de linguistique anglaise: analyse du discours [GERM2344]
[30h] 4 credits

Version française

Printable version

This two-yearly course is taught in 2005-2006, 2007-2008,...

This course is taught in the 1st and 2nd semester

Teacher(s):

Sylviane Granger

Language:

english

Level:

2nd cycle course

>> Aims
>> Main themes
>> Content and teaching methods
>> Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)
>> Other credits in programs

Aims

The course has the following objectives:
1. Delimit the field of discourse analysis and define it with respect to the related fields of sociolinguistics, pragmatics, etc.
2. Introduce the theoretical framework and apply it to various discourse types (conversation; journalese; etc.)
3. Help students to decode information (critical discourse analysis)

Main themes

- Definition of the scope of discourse analysis; comparison with other fields (stylistics; rhetoric ; pragmatics; sociolinguistics)
- Text typology
- Written vs spoken varieties of discourse
- In-depth analysis of specific genres (journalese, advertising, spontaneous conversation)
- Critical discourse analysis (critical approach to the media)

Content and teaching methods

- Definition of the scope of discourse analysis; comparison with other fields (stylistics; rhetoric ; pragmatics; sociolinguistics)
- Text typology
- Written vs spoken varieties of discourse
- In-depth analysis of specific genres (journalese, advertising, spontaneous conversation)
- Critical discourse analysis (critical approach to the media)

Other information (prerequisite, evaluation (assessment methods), course materials recommended readings, ...)

Evaluation : Students can choose between two forms of assessment.
- written exam (theoretical questions + descriptive and/or critical analysis of texts).
- extended essay written individually or in groups of maximum 2 students followed by oral defense.

Teaching material : Course notes put together by the teacher.
Extended reading lis.t

Other credits in programs

GERM21

Première licence en langues et littératures germaniques

(4 credits)

GERM21/BD

Première licence en langues et littératures germaniques (Anglais et Allemand)

(4 credits)

GERM21/BN

Première licence en langues et littératures germaniques (Anglais et Néerlandais)

(4 credits)

GERM21/DB

Première licence en langues et littératures germaniques (Allemand et Anglais)

(4 credits)

GERM21/NB

Première licence en langues et littératures germaniques (Néerlandais et Anglais)

(4 credits)

GERM22

Deuxième licence en langues et littératures germaniques

(4 credits)

GERM22/BD

Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Anglais et Allemand)

GERM22/BN

Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Anglais et Néerlandais)

GERM22/DB

Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Allemand et Anglais)

GERM22/NB

Deuxième licence en langues et littératures germaniques (Néerlandais et Anglais)

LING2MA

Master en linguistique, à finalité approfondie en linguistique générale et appliquée

(4 credits)



Ce site a été conçu en collaboration avec ADCP, ADEF, CIO et SGSI
Responsable : Jean-Louis Marchand - Contact : info@fltr.ucl.ac.be
Dernière mise à jour : 25/05/2005