|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
ObjectifsThe development of a multidisciplinary and critical viewpoint on psychological approaches to the theatre. The establishment of a dialogue between the various disciplines falling within the scope of what is very broadly termed 'psychology' (including in particular clinical anthropology, psychoanalysis, comparative ethology and ethnopsychiatry) and the creative talents, both practitioners and theoreticians, of the theatre. ObjectifsL'acquisition d'un point de vue pluridisciplinaire et critique sur les approches psychologiques du théâtre. La création d'un dialogue entre certaines disciplines relevant de ce qu'on appelle très largement la psychologie (en particulier l'anthropologie clinique, la psychanalyse, l'éthologie comparée, l'ethnopsychiatrie) et les créateurs, praticiens et théoriciens, du théâtre. Cahier des chargesDrama (compared with other forms of acting). The question of personality splitting, and the actor's paradox (the mask, the character, etc.). The power of verbal and non-verbal language (magic, trance, cathartic effects, creation of a social bond). Cahier des chargesLe jeu dramatique (comparé aux autres formes de jeu). La question du dédoublement et du paradoxe du comédien (le masque, le personnage, etc.). Les pouvoirs du langage verbal et non verbal (magie, transe, effets cathartiques, création de lien social). RésuméCours magistral appuyé par des documents vidéo, et si possible témoignages de professionnels du théâtre. Travail de recherche personnel sur une thématique définie chaque année, à présenter oralement à l'examen. RésuméTeacher-led course, supported by video documents, and if possible testimonies from theatre professionals. Personal research work into a subject defined every year, to be presented orally at the exam. Autres informations du cahier des chargesFinal oral exam (15 to 30 minutes) Autres informations du cahier des chargesExamen oral final (15 à 30 minutes) Le cours THEA2130 est mentionné dans les programmes suivants :
Valeurs ECTS de l'activité
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
[UCL] [Pointeurs utiles]
|