Learning outcomes

The main objective of  the " polytechnic " minors organized by the Faculté des Sciences Appliquées is for a student taking the engineering science baccalaureate, should s/he so wish, to acquire, via a major/minor polytechnic combination, basic training in two specialist areas of engineering science, and thus to broaden his/her range of technical skills, or to prepare for a master's in engineering science which spans the basic courses offered at baccalaureate level. .


The disciplinary objectives of the minor in applied chemistry and physics are to help the student, as part of a multidisciplinary training program :

  • gain a deeper understanding and develop his/her basic skills in chemistry and physics (including tecomodynamics), acquainting him/herself with the main application of chemical and environmental engineering, engineering of advanced materials and applied physics;
  • get to grips with the mathematical formalisms used in applied physics and in chemical engineering. There are various phases to the course, starting with the atomic dimensions of the course and leading on to the macroscopic and industrial areas, and it provides an insight into the areas in which a chemical engineer or physicist works (biotechnology, nanotechnology, electronics, optics, advanced materials (polymers, ceramics, metals, composites) sensors and transducers, reactors, etc).

On successful completion of this programme, each student is able to :

  • D'approfondir les connaissances et compétences de base en chimie et physique (y compris la thermodynamique), ouvrant aux principaux domaines d'application du génie chimique et environnemental, de l'ingénierie des matériaux avancés, et de la physique appliquée.


  • De développer une connaissance approfondie des formalismes mathématiques utilisés pour modéliser la structure et les propriétés physiques et chimiques des matériaux, ainsi que pour modéliser et concevoir les procédés du génie chimique et environnemental ou les opérations de mise en oeuvre et de transformation des matériaux. Cette connaissance s'exprime pour des échelles allant des dimensions atomiques aux dimensions macroscopiques et industrielles.


  • D'acquérir une première ouverture vers des domaines intimement liés au métier de l'ingénieur chimiste ou physicien, comme la biotechnologie, les nanotechnologies, l'électronique, l'optique, les matériaux avancés (polymères, céramiques, métaux, composites), les capteurs et transducteurs, etc.