Students on the Master in Biochemistry and Molecular and Cell Biology programme must acquire knowledge and technical expertise which enable them to gain advanced understanding of and deal experimentally with issues relating to the structure, working and use for biotechnical purposes of living cells and their molecular components. Not only will they simply learn, but, more importantly, they will be able to learn independently
- as biochemists : how macromolecules work and develop, since they are the molecular foundations of the structure, functioning and programming of living beings;
- as molecular and cellular biologists : how, both as a single cell or as a component of multicellular organisms, cells interact, how they convert the special features and/or changes in their environment into biochemical and/or genetic regulation signals, how they grow, adapt, become differentiated and die.
The research focus prepares students to become researchers.Specialized courses deal with issues that are at the edge of human knowledge. There is emphasis on experimentation and academic communication, both written and oral. The programme includes a placement or training in a laboratory outside UCL, preferably abroad.
The professional focus in biotechnology enables students who wish to go on to work in industry to have the opportunity of a work placement so that they can play an active part in the work of a company in the biotechnology sector and begin to gain a reputation. The programme comprises courses on biotechnology as well as introductory courses on the creation and management of companies.
The teaching focus is a specially adapted programme designed for teachers at higher levels in secondary education.
| The Master in Biochemistry and Molecular and Cell Biology at UCL is organized jointly with the programme at the Facultés Universitaires Notre-dame de la Paix de Namur (FUNDP). Both the overall structure of the programme as well as the way in which students progress is basically the same in the two universities. However, the training activities are grouped into distinct special subjects at each university. |
On successful completion of this programme, each student is able to :
- l’organisation des génomes et leur évolution
- les voies de signalisation et de communication cellulaire
- les mécanismes moléculaires de régulation des gènes
- les mécanismes moléculaires qui sous-tendent la fonction des protéines
- les mécanismes de prolifération, différenciation et mort cellulaire
- la complexité et la diversité du vivant au niveau cellulaire et moléculaire
1.2 décrire, expliquer, synthétiser et discuter la structure et le fonctionnement des cellules vivantes et de leurs composants moléculaires.
2.2 utiliser et appliquer ces concepts en vue de l’exploitation à des fins biotechnologiques des cellules vivantes et de leurs composants moléculaires.
3.2 mobiliser un savoir-faire technique afin de réaliser des expérimentations avec toute la rigueur scientifique.
4.2 structurer, rédiger et exposer des idées et concepts scientifiques à des spécialistes comme à des non-spécialistes,
4.3 argumenter et justifier des hypothèses et des données afin de les défendre devant un public de professionnels scientifiques,
4.4 lire, comprendre, transmettre et discuter des données scientifiques en anglais.
5.2 partager ses compétences et son expertise en tant que membre actif au sein d’une équipe scientifique,
5.3 acquérir la capacité de s’adapter avec rapidité, autonomie et efficacité à d’autres environnements professionnels.
6.2 élaborer une opinion personnelle par une écoute attentive et contribuer activement aux échanges dans le cadre d’un séminaire scientifique,
6.3 énoncer une critique constructive et prendre part de façon active à un débat scientifique et sociétal.
7.2 évaluer les enjeux éthiques et sociétaux des nouvelles biotechnologies et des pratiques expérimentales en biologie, impliquant entre autres l’expérimentation animale,
7.3 reconnaître la fraude scientifique et le plagiat comme des comportements inacceptables en sciences.
8.2 utiliser les compétences acquises au cours du Master dans un environnement nouveau et porteur au sein d’une institution de recherche nationale ou internationale.
9.2 utiliser les compétences acquises au cours du Master dans un environnement nouveau et porteur au sein d’une entreprise au sens large, qu'il s'agisse d'un laboratoire d'une industrie du secteur pharmaceutique, du secteur biotechnologique, ou d'un organisme de consultance, un bureau de gestion ou de programmation de recherches.
10.2 enseigner en situations authentiques et variées.
10.3 exercer un regard réflexif et se projeter dans une logique de développement continu.
--> Pour plus de détails, consultez l'Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur (sciences biologiques).