Learning outcomes

phys2m  2016-2017  Louvain-la-Neuve



The programme for the Master in Physics provides training in the fundamental laws and essential tools of modern physics, with a focus that enables students successfully to enter either the world research (research focus) or the world of teaching (teaching focus), or the medical world (professional focus in medical physics). An opening into the industrial or medical worlds is also possible by doing the dissertation in an industrial or a hospital environment.
This training leads to the acquisition of skills such as ability to analyse a problem in physics, abstraction and modelling, rigour in reasoning and expression, a critical attitude, self-assessment and ability to communicate, including in English.

Students who aim to go on to do research should choose the research focus. The themes for this focus are summarized in the title : From elementary particles to the cosmos : experience and theory, Earth and light. These words define the essence of research done in the Department at the theoretical and experimental level : the search for elementary particles, fundamental interactions in the infinitesimal and the cosmos, changes in the nucleus and its applications, study of the atom, the molecule and properties of light. The internal and external structure of the Earth system is also studied as well as the dynamics of climate.

The professional focus in medical physics is to prepare physicists for the profession of hospital physicist and the radiotherapy qualification. The Master is, however, not enough: an additional year of work placement in a medical environment is necessary, together with some extra courses, to satisfy the legal requirements.  

The teaching focus is a specially adapted programme designed for teachers at higher levels in secondary education.

 


On successful completion of this programme, each student is able to :
1. Maitriser et utiliser de manière approfondie les savoirs spécialisés de la physique.

2. Démontrer des compétences méthodologiques, techniques et pratiques utiles à la résolution des problèmes en physique.

3. Appliquer une démarche et un raisonnement scientifique, et dégager, en suivant une approche inductive ou déductive, les aspects unificateurs de situations et expériences différentes.

4. Construire des nouvelles connaissances et réaliser une recherche relative à des problématiques touchant à un ou plusieurs domaines de la physique actuelle.

5. Apprendre et agir de manière autonome afin de poursuivre sa formation d’une manière indépendante, y compris dans de nouveaux champs de connaissances.

6. Travailler en équipe et collaborer avec des étudiants et des professionnels d’autres champs disciplinaires afin d’atteindre des objectifs communs et de produire des résultats.

7. Communiquer efficacement en français et en anglais et de manière adaptée au public visé

8. S’il choisit la finalité approfondie, aborder activement une dynamique de recherche.

9. S’il choisit la finalité médicale, exercer le métier de physicien dans le milieu hospitalier.

10. S'il choisit la finalité didactique, mobiliser les compétences nécessaires pour entamer efficacement le métier d’enseignant du secondaire supérieur, en physique, et pouvoir y évoluer positivement.