Learning outcomes

arcb1ba  2016-2017  Bruxelles Saint-Gilles



1.  GENERAL AIMS OF THE COURSE

The introduction to architecture, practical architecture project and teaching of the architectural occupations are aimed at training skilled architects on:

  • understanding, designing, composing and realising living space by expressing the values underpinning the project;
  • performing their role and responsibilities with due consideration for social, cultural, aesthetic, technical and functional, economic, environmental and contextual factors, both in their creations and in a broad range of additional services;
  • executing current, new and emerging assignments, with diligence, focus, skill and sensitivity, thus satisfying society’s expectations and anticipating future challenges.

This requires the acquisition of specialist knowledge, expertise and theoretical knowledge, as well as the ability to think independently, in order to uphold the values underpinning the architectural project.

2.   SPECIFIC OBJECTIVES OF THE BACHELOR’S DEGREE

This cycle introduces students to the values underpinning the architectural discipline. It allows them to acquire the necessary knowledge and methods to develop thinking about architecture and architecture in practice through application and active research.

The course is based on the recognition of the complexity of architecture and on teaching that gradually explores this complexity in depth. Through diligent practical work on an architectural project, the course continually spans the range of issues encountered and increased interdisciplinarity.

This undergraduate course provides fundamental and interdisciplinary training in the different aspects of architecture through the acquisition of:

  • design methods for an architectural project;
  • techniques for representation and capacities for expression and communication;
  • knowledge of exact and human sciences;
  • technical knowledge.

 

 


On successful completion of this programme, each student is able to :
Concevoir un projet
Face à une question d’ordre architectural, discerner, analyser et intégrer certains éléments constitutifs d’une réalité en devenir. De là, produire des hypothèses à partir desquelles le choix d’une mise en forme cohérente redéfinit les lieux.

Expérimenter une démarche artistique
Face à une situation donnée, imaginer et mettre en œuvre une idée capable d’initier un processus de questionnement.

Se constituer une culture architecturale
Connaître et comprendre des références écrites, dessinées ou construites qui fondent la discipline.

Situer son action
Observer, analyser et interpréter les principales composantes qui constituent la situation dans laquelle s’inscrit la réflexion. Révéler les potentiels de cette situation par l’effet du projet d’architecture.

Activer d'autres disciplines
Etre curieux et adopter une démarche transversale en vue de consolider les fondements de ses acquis.

Concrétiser une dimension technique
Connaître et reformuler des savoirs techniques et scientifiques de l’édification en vue de les manipuler comme levier d'une conception architecturale performante et soutenable.

Exprimer une démarche architecturale
Utiliser les moyens conventionnels et artistiques pour explorer, déceler, concevoir, donner à voir une réalité, un concept, un projet.

Adopter une attitude professionnelle
Agir en tant qu'acteur conscient de ses futures responsabilités, prêt à expérimenter l’interaction avec les intervenants de l'acte de bâtir.

Poser des choix engagés
S’engager face à une situation, de manière responsable, en s’appuyant sur une réflexivité sociétale et culturelle.