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Study programme 2015-2016

Teaching and training





Through the study of different issues such as socialization, identity, culture, power, organization, regulation, class, inequality, cultural and/or social conflict, change and social movements) the key role of sociology is to understand the social players (individuals or groups), their relationships and connections in contemporary society. Anthropology is the science which takes an interest in everything connected to human beings, from the development of man to the most astonishing achievements and phenomena involving human communities. Social and cultural anthropology is the branch of anthropology which is most closely concerned with the many different cultural and social creations of human beings.  

The 60 credit Master in Sociology and Anthropology should be viewed in the context of sociology and anthropology being brought more closely together, a course first charted ten years ago at this university. It is designed to provide understanding of the key issues in sociology and anthropology and the ways in which they are interlinked or differ. There is greater emphasis on training in the theoretical issues of both disciplines rather than the methodological and practical aspects of empirical research.  

The Master in Sociology and Anthropology is designed to equip students with the following knowledge and key skills:

  • intellectual grasp of the conceptual tools and main issues in social and anthropological analysis; 
  • understanding of these different procedures, what they bring and the premises they are built on, from the epistemological, theoretical and methodological point of view.

The 60 credit Master 60 may form the first stage in a 120 credit Master, either in Sociology or Anthropology.


On successful completion of this programme, each student is able to :
1. Maîtriser et mobiliser de manière critique un corpus de savoirs approfondis en sociologie et en anthropologie, relatifs à certains champs ou secteurs sociaux spécifiques.

2. Maîtriser des instruments conceptuels et les questionnements centraux constitutifs des démarches d’analyse de la sociologie et de l’anthropologie et leur spécification dans certains champs ou secteurs sociaux.

3. Faire preuve d’une prise de conscience de l’utilisation d’une large palette de méthodes pour construire une analyse socio-anthropologique et s’approprier l’une d’entre elles de manière plus spécifique.

4. Réaliser une étude théorique (état des lieux critique de la littérature) en regard d’une problématique sociale et culturelle et développer une réflexion socio-anthropologique sur cette problématique.

5. Communiquer et interagir de manière professionnelle et constructive, tant à l’oral qu’à l’écrit, avec les différents acteurs impliqués dans une situation donnée (étude d’un phénomène social, étude scientifique …).

6. Agir en tant qu’ universitaire, en acteur critique et responsable, conscient des spécificités des regards de sociologue et d’anthropologue, et ayant intégré une logique de développement continu.