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Study programme 2015-2016

Teaching and training



 "Speech and language therapists work in the field of communication and language therapy. They intervene in disorders involving speech, the voice and oral and written language, whatever their origin, in children, adolescents, adults and elderly people." (The Permanent Liaison Committee for Speech Therapists of

the European Union, a European grouping of national professional associations in the European Union).

The programme provides the psychological, medical, linguistic and methodological foundations relevant to speech and language therapy. It develops the necessary skills to analyze the complexity of human behaviour, relationships and situations with their biological and sociocultural aspects. To be able to go on to the Master in speech and language therapy, students must :
- acquire the knowledge (medical, psychological, linguistic, sociocultural and philosophical), concepts and theories which underpin this analysis;
- develop critical analytical skills of their implications and conditions of use in patients;
- have good oral and written communication skills, including in English ;
- acquire the methodologies necessary to practise the profession.


On successful completion of this programme, each student is able to :
A. Analyser une situation (individuelle ou collective), y inclus une situation relative au langage, à la communication ou au calcul, en mettant en œuvre théories et approches pertinentes.

B. Maîtriser les connaissances, théories et outils qui sont indispensables pour élaborer un plan d'intervention, théoriquement et empiriquement justifié, mettre en œuvre ce plan, en évaluer l'efficacité́ afin de modifier une situation individuelle, collective ou d’ordre logopédique.

C. Communiquer de façon structurée une information précise, correcte et pertinente, adaptée au contenu ainsi qu’à l’interlocuteur et intentions visés.

D. Interagir efficacement avec différents acteurs impliqués dans une situation donnée.

E. Agir en tant qu’universitaire, de manière rigoureuse et responsable, déontologique et éthique.

F. Evaluer et développer ses connaissances, compétences et attitudes en ayant en perspective son développement personnel et professionnel.