<- Archives UCL - Programme d'études ->


Study programme 2014-2015

Teaching and training



 Physiotherapy is, literally, ‘treatment through movement’. As the profession has developed, physiotherapists are not only called on to treat problems in movement, but also neurological, respiratory and cardiac problems.

By the end of the course, students in physiotherapy will have acquired the skills enabling him to restore, in the best way possible, the functional capacities of a sick, injured or handicapped person.

The training is also designed to develop a critical attitude based on solid scientific knowledge which enables graduates to justify their professional practices and update them. Training in rehabilitation will also enable them to suggest appropriate solutions for reintegrating handicapped people into their family, social and professional environments.

The Master in Physiotherapy and Rehabilitation is centred on acquiring and developing specific skills in physiotherapy in various areas of application (orthopaedic, neurological, respiratory, uro-gynaecological, cardio-vascular, psychiatric, pediatric, geriatric etc). Graduates are awarded the professional status of physiotherapist in the French Community of Belgium.


On successful completion of this programme, each student is able to :
1. maitriser de manière intégrée des savoirs et des savoir-faire complexes (méthodologiques, techniques et pratiques), par le biais d'une recherche, dans le cadre de travaux et d'un mémoire lui permettant d’intervenir et de résoudre des problèmes qui relèvent du domaine de la kinésithérapie et réadaptation.

2. intervenir efficacement et résoudre des problèmes complexes dans les domaines de la kinésithérapie et réadaptation en s’appuyant sur une démarche autonome et un raisonnement scientifiques.

3. adapter sa communication aux objectifs d'intervention en kinésithérapie et réadaptation, aux caractéristiques des interlocuteurs (patients et professionnels de la kinésithérapie et réadaptation et de la santé) et du contexte (présenter, commenter, accompagner, coordonner,…).

4. collaborer avec les autres professionnels de la santé pour atteindre des objectifs communs et produire des résultats positifs.

5. développer son autonomie et se construire un projet professionnel dans une logique de développement continu.

6. se comporter en intervenant responsable en mettant en œuvre un savoir-être professionnel dans le respect de la législation en vigueur, de l’éthique et de la déontologie professionnelle.