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Study programme 2014-2015

Teaching and training



 The Master’s degree in chemical and materials science engineering (KIMA) is a comprehensive and modular training which provides students with the basics of varied application fields, from chemical engineering to process engineering to nanotechnologies to the physics of advanced electronic and magnetic materials, via environmental engineering, sustainable development, and materials science engineering. This curriculum answers the needs of various technical professions and their fast-changing evolution : its comprehensiveness allows one to adapt to rapidly changing technologies and the broad diversity of job opportunities in the fields of chemistry and materials technology, while also developing cutting-edge competencies via the choice of coherent course modules (called 'options'). As a rule, this training is based on the conviction that learning through and towards research is the best way to build a student’s knowledge (academic knowledge, practical knowledge, and behaviour). Throughout the training, the student will therefore have many opportunities to visit experimental laboratories. Industrial visits and a traineeship can complement the training by familiarizing the student with the day-by-day concerns of industrial life.

On successful completion of this programme, each student is able to :
démontrer la maîtrise d’un solide corpus de connaissances en sciences fondamentales et sciences de l’ingénieur, lui permettant d’appréhender et de résoudre les problèmes relatifs aux matériaux et aux procédés.

organiser et de mener à son terme une démarche complète d’ingénierie appliquée au développement d’un matériau, d’un système matériel complexe, d’un produit de grande pureté et/ou de composition complexe ou d’un procédé répondant à un besoin ou à un problème particulier.

organiser et de mener à son terme un travail de recherche pour appréhender un phénomène physique ou chimique ou une problématique inédite en science et ingénierie des matériaux et des procédés.

contribuer, en équipe, à la programmation d’un projet et de le mener à son terme en tenant compte tenu des objectifs, des ressources allouées et des contraintes qui le caractérisent.

communiquer efficacement oralement et par écrit en vue de mener à bien les projets qui lui sont confiés dans son environnement de travail. Idéalement, il devrait être capable de communiquer également dans une ou plusieurs langues étrangères en plus du français.

faire preuve de rigueur, d’ouverture, d’esprit critique et d’éthique dans son travail. Tout en tirant parti des innovations technologiques et scientifiques à sa disposition, il prendra le recul nécessaire pour valider la pertinence socio-technique d’une hypothèse ou d’une solution et se comporter en acteur responsable.