The programme is designed for people who wish to teach their subject to pupils at the higher levels of secondary education.
Today’s teachers are required to play an essential role with their pupils, as the Decree of 24 July 1997 sets out :
- to promote self-confidence and personal development in all pupils;
- to encourage all pupils to take responsibility for their own learning and acquire skills which will help them to learn throughout their lives and to play an active part in economic, social and cultural life;
- to prepare all pupils to become responsible citizens, capable of contributing to the development of a society which is democratic, supportive, pluralist and open to other cultures;
- ensure that all pupils have an equal chance of social emancipation.
To prepare future teachers to take on this ambitious and demanding role, the teaching qualification programme is designed to help them acquire the following skills :
Understanding the educational institution, its setting and players
What interaction is there between the education system and current society?
What do today’s teenagers make of the relationship with the school, the teachers and educationalists and the authorities?
How does a teaching team work?
Designing, structuring, managing and assessing teaching-learning situations
How to design varied and motivating sequences of lessons?
How to create effective learning situations by making use of a solid grasp of the subject and education theory and practice?
How to transform this into activities to make pupils responsible for their own learning and how to assess what pupils have learned?
Examining teaching practices and their context
How to develop an attitude of carefully examining one’s own practice in a certain context and for a particular target audience?
How to base this examination on educational and ethical criteria as well as on references to education research?
On successful completion of this programme, each student is able to :
1. Intervenir en contexte scolaire, en partenariat avec différents acteurs
1.1. Situer et s’approprier le rôle attribué à l’enseignant au sein de l’institution scolaire, en référence aux textes légaux.
1.2. Mobiliser des connaissances en sciences humaines pour une juste interprétation des situations vécues en classe et autour de la classe ainsi que pour une meilleure adaptation aux publics scolaires.
1.3. Maîtriser et mobiliser les compétences communicationnelles et relationnelles indispensables pour exercer la profession d’enseignant.
1.4. Dialoguer et collaborer de manière constructive avec les partenaires éducatifs impliqués dans les activités de formation (en séminaires et stages : directeurs, superviseurs, maîtres de stage et autres stagiaires).
2. Enseigner en situations authentiques et variées
2.1. Intégrer des attitudes et comportements pédagogiques au service de l’apprentissage individuel et collectif, et de la gestion du groupe-classe.
2.2. Acquérir et exploiter la didactique et l’épistémologie disciplinaires qui guident l’action pédagogique.
2.3. Transposer les savoirs savants et les pratiques culturelles de référence en savoirs scolaires.
2.4. Concevoir et planifier des situations d’enseignement-apprentissage, y inclus l’évaluation, en fonction des élèves concernés et en lien avec les référentiels de compétences et les programmes.
2.5. Piloter et réguler la mise en œuvre de situations d’enseignement-apprentissage.
2.6. Etre capable de maîtriser de nouveaux savoirs disciplinaires et interdisciplinaires à enseigner.
2.7. Explorer de nouvelles approches et outils pédagogiques disciplinaires, interdisciplinaires et technologiques.
3. Exercer un regard réflexif et se projeter dans une logique de développement continu
3.1. Mesurer les principaux enjeux éthiques liés à la pratique quotidienne.
3.2. Interroger ses représentations et conceptions initiales en vue de les faire évoluer.
3.3. Adopter une attitude réflexive sur ses pratiques d’enseignement en s’appuyant sur des principes didactiques et pédagogiques ainsi que sur des recherches en éducation.
3.4. Intégrer une logique d’apprentissage et de développement continu indispensable pour évoluer positivement dans le monde scolaire, en lien avec la réalité sociétale.