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Study programme 2014-2015

Teaching and training



 The Bachelor's of Engineering Sciences : Architect - Engineer, consists of foundation studies in the basic disciplines in which the architect engineer needs to acquire theoretical and practical skills. It provides an initiation and initial instruction in subjects which will be studied in depth and consolidated during the master's programme in Engineering Sciences : Architect - Engineer.
 
The function of the architect - engineer is clearly defined from the outset of the bachelor's programme. It is characterised by three key features : 
  • the architect - engineer is a "generalist" architect (capable of intervening on every level of inhabited environments : territories, landscapes, towns and buildings), whose engineering skills are particularly developed (construction technologies and building physics)
  • the architectural design studio is important in the programme both on a quantitative and a qualitative level, (ongoing practical work for which the student is responsible; active pedagogical tools ; the place where different kinds of working experience come together )
  • the courses relating to the "physical conditions" and the "cultural conditions" which govern the milieux where architectural practices are carried out guarantee the overall balance of the programme and call upon both the Human Sciences and the Exact Sciences. 
     

 


On successful completion of this programme, each student is able to :
  • Utiliser un corpus de connaissances en sciences exactes, en sciences de l’ingénieur, en sciences humaines et en architecture lui permettant d’appréhender et de traiter des questionnements disciplinaires cadrés (axe 1 : Connaissances disciplinaires).

  • Mobiliser, dans un cadre défini, différents savoir-faire : l’articulation et l’application de savoirs acquis, la production d’énoncés nouveaux, la conception de projets d’architecture ou d’architecture urbaine (axes 2 a-b-c : Savoir-faire).

a. Décrire les enjeux d’une problématique et organiser une démarche d’ingénierie appliquée au développement de structures à habiter (axe 2.a. : Ingénierie).


b. Organiser un travail de recherche cadré pour répondre à une problématique relevant de sa discipline (axe 2.b. : Recherche).


c. Concevoir un projet d'architecture ou d’architecture urbaine (axe 2.c. : Conception de projet d’architecture).


  • Se positionner de manière critique vis-à-vis de situations, de démarches et de ses propres actions (axe 3 : Facultés réflexives).

  • Utiliser une série de compétences transversales (axes 4 a‐b‐c. : Compétences transversales) nécessaires aux futures missions professionnelles, sociétales et intellectuelles qui lui seront confiées dans le cadre de sa formation.

a) Travailler seul ou en équipe à la programmation et à la réalisation d’un travail cadré en tenant compte des objectifs, des ressources allouées et des contraintes qui le caractérisent. (axe 4.a. : Conduite de projet)


b) Communiquer oralement et par écrit (en français et idéalement dans une ou plusieurs langues étrangères) en vue de mener à bien les projets qui lui seront confiés. (axe 4.b. : Communication efficace).


c) Faire preuve de rigueur et de déontologie dans son travail.
(axe 4.c. Déontologie et professionnalisme)