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Study programme 2013-2014

Teaching and training



 The Master in Forests and Natural Areas with a professional focus is designed to train bioengineers in the field of management, protection and sensible and sustainable exploitation of forests and natural areas in a great variety of ecological and socio-economical contexts.

 

The programme is designed to train future bioengineers to become:

  • Professionals able to diagnose problems linked to the management and the exploitation of natural and forest resources and to propose efficient solutions: sustainable management of ecosystems, rural development and development of forestry, exploitation of wood and other forest resources;
  • Scientists able to understand complex processes on different spatial and temporal scales, trained to multidisciplinary approaches and consultation with other specialists;
  • Innovators able to design new management methods for natural and forest environments in order to increase the durability of ecosystems goods, resources and services within the context of climate change and evolution of societal demands.

 Training provides students with:

  • knowledge in the field of environmental science (e.g. forestry, ecology, soil science, hydrology, …) and human sciences (e.g. economics and forestry policy, environment law, …);
  • technical skills in environmental bioengineering (e.g. geographic information systems, ecological and environmental diagnosis, data analysis, modelling, assessing resources) and in integrated analysis (e.g. project management, system analysis, multifunctional landscaping, …).

 Strongly multidisciplinary in character, this Master focuses on the practical application of the skills, knowledge and techniques that students acquire for the solving of concrete problems. The training also reserves a lot of room for field education and relies on the expertise of professionals in the fields of management, landscaping and exploitation of resources. A particular emphasis is placed on the mechanistic study of processes, the analysis of complex systems, fusion of multi-source data and support for decision-taking and the ability to think on the long-term.


On successful completion of this programme, each student is able to :
1. de maîtriser de manière intégrée un corpus de « Savoirs scientifiques » [1] pluridisciplinaires sur lequel il s’appuie pour agir avec expertise dans le domaine des sciences forestières.


[1] Le terme « savoirs scientifiques » regroupe des savoirs qui relèvent des sciences naturelles et des sciences humaines ; le terme « savoir » englobe les connaissances, les méthodes et techniques, les modèles et les processus.

2. de maîtriser de manière intégrée un corpus de « Savoirs en ingénierie et gestion » sur lequel il s’appuie pour agir avec expertise dans le domaine des sciences forestières.

3. de concevoir et réaliser un travail de recherche, mettant en œuvre une démarche scientifique analytique systémique, pour approfondir une problématique de recherche inédite relevant de son domaine de spécialisation, intégrant plusieurs disciplines.

4. de formuler et de résoudre une problématique complexe d’ingénierie dans le domaine des sciences forestières, liée à des situations nouvelles présentant un certain degré d’incertitude et par une approche systémique et multi-disciplinaire, de concevoir des solutions pertinentes, durables et innovantes.

5. de concevoir et mener un projet pluridisciplinaire, seul et en équipe, avec les acteurs concernés tout en tenant compte des objectifs et en intègrant les composantes scientifiques, techniques, environnementales, économiques et humaines (qui le caractérisent).

6. de communiquer, de dialoguer et de convaincre, en français et en anglais (niveau C1) de manière professionnelle, tant à l’oral qu’à l’écrit, en s’adaptant à ses interlocuteurs et au contexte.

7. d’agir en acteur critique et responsable, plaçant les enjeux globaux du développement durable au cœur de ses préoccupations et ouvert sur le monde, il inscrit ses actions dans une perspective humaniste.

8. de faire preuve d’autonomie et de pro-activité dans l’acquisition de nouveaux savoirs et le développement de nouvelles compétences afin de pouvoir s’adapter à des contextes changeants ou incertains et y évoluer positivement, et de construire un projet professionnel dans une logique de développement continu.