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Study programme 2013-2014

Teaching and training



 The programme for the Master in Chemistry and Bio-industries with a professional focus is designed to train bioengineers in the field of applied chemistry and bioindustry, and who will work :
  • in various sectors : e.g. chemical and biological engineering, agri-food, biochemistry, pharmaceuticals, biomedicine, materials, animal and plant production;
  • in various fields of study and consultancy : e.g. accreditation and quality control, environment, development of processes and processing chains,  technical sales, conversion of raw materials;
  • in the development of new technologies :e.g. biotechnology and nanotechnology

The programme trains future bioengineers to become:

  • professionals able to tackle and diagnose problems in applied chemistry and bioindustry : production and quality, traceability, new processes, engineering involving living organisms with a high degree of innovation;
  • scientists able to understand complex processes on different scales, used to multidisciplinary approaches (chemistry, physico-chemistry, microbiology) and consultation with other specialists ;
  • innovators able to design new processes in applied chemistry and biology :  biotechnology, nanotechnology, catalysis and remediation.

Training provides students with :

  • knowledge in the field of chemistry and biology applied to bioindustry and to chemical industry (analytical chemistry, physical chemistry, thermodynamics, interface chemistry, microbiology, biochemistry, genetics, cellular and molecular biology) ;
  • technical skill in applied chemistry and biology (chemical and biological engineering, process and bioprocess science and engineering, unitary operations on an industrial scale, transformation processes, decontamination of effluents, waste processing), andin integrated analysis (e.g. chimiometrics and traceability).

Strongly multidisciplinary in character, the training focuses on acquiring skills which combine the theory and techniques of bioengineering. There is special emphasis on the mechanistic study of processes (reaction mechanisms, transformations), the impact and efficiency of processes, the design of synthetic procedures and production lines, transformation or breaking down of solids, liquids and gases, improvement in living organisms.


On successful completion of this programme, each student is able to :
1. de maîtriser de manière intégrée un corpus de « Savoirs scientifiques » pluridisciplinaires sur lequel il s’appuie pour agir avec expertise dans le domaine de la chimie appliquée et des bioindustries.

2. de maîtriser de manière intégrée un corpus de « savoirs en ingénierie et gestion » sur lequel il s’appuie pour agir avec expertise dans le domaine de la chimie appliquée et des bioindustries.

3. de concevoir et réaliser un travail de recherche, mettant en œuvre une démarche scientifique analytique et, le cas échéant systémique, pour approfondir une problématique de recherche inédite relevant de son domaine de spécialisation, intégrant plusieurs disciplines.

4. de formuler et de résoudre une problématique complexe, liée à des situations nouvelles présentant un certain degré d’incertitude. Par une approche systémique et multi-disciplinaire, il est capable de concevoir des solutions pertinentes, durables et innovantes.
 
Les problématiques ont trait aux procédés industriels de fabrication, de transformation et de dégradation de matières solides, liquides ou gazeuses, le transfert d’énergie, le contrôle de qualité ou encore l’amélioration des organismes vivants. Ces problématiques s’appréhendent en intégrant des processus allant de l’échelle nanoscopique (atomes, mécanismes chimiques, …) aux échelles microscopique et macroscopique (organismes, réacteur…).

5. de concevoir et mener un projet pluridisciplinaire, seul et en équipe, avec les acteurs concernés. Il tient compte des objectifs et intègre les composantes scientifiques, techniques, environnementales, économiques et humaines (qui le caractérisent).

6. de communiquer, de dialoguer et de convaincre, en français et en anglais (niveau C1), de manière professionnelle, tant à l’oral qu’à l’écrit, en s’adaptant à ses interlocuteurs et au contexte.

7. d’agir en acteur critique et responsable, en plaçant les enjeux globaux du développement durable au cœur de ses préoccupations. Ouvert sur le monde, il inscrit ses actions dans une perspective humaniste.

8. de faire preuve d’autonomie et de pro-activité dans l’acquisition de nouveaux savoirs et de développer de nouvelles compétences afin de pouvoir s’adapter à des contextes changeants ou incertains et y évoluer positivement. Il se sera construit un projet professionnel et aura également intégré une logique de développement continu.