3.00 crédits
30.0 h
Q2
Enseignants
Gailly Benoît;
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Thèmes abordés
Présentation des dimensions principales d’une entreprise (stratégiques, marketing, opérationnelles, organisationnelles et humaines, financières et liées à la performance) et de sa gestion responsable, à travers l’analyse d’un plan d’affaires et l’application à des cas concrets.
Contenu
- Le concept d’entreprise et ses caractéristiques principales
- Le plan d’affaires : objectifs et questions-clé
- L’opportunité d’affaires : sources principales et avantages du premier entrant
- Le positionnement stratégique : ressources, environnement et objectifs
- Le modèle d’affaires : le positionnement produit/marché et la chaîne de valeur
- L’organisation : comportements entrepreneuriaux et croissance; notions de gouvernance et partenariats
- La performance : notions de profitabilité et de valorisation ; notions de flux financiers et principales sources de financement
Méthodes d'enseignement
Teaching sessions, testimonials and group presentations (in person).
It is strongly advised no to take this class if regular attendance is not possible (due to schedule conflicts, etc). Participation to the testimonials and group presentations is compulsory.
It is strongly advised no to take this class if regular attendance is not possible (due to schedule conflicts, etc). Participation to the testimonials and group presentations is compulsory.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
Group work (50%) and oral exam (50%) - in person
By submitting an assignment for evaluation:
you assert that it accurately reflects the facts and to do so you need to have verified the facts, especially if they originate from generative AI resources;
you assert that all your sources that go beyond common knowledge are suitably attributed. Common knowledge is what a knowledgeable reader can assess without requiring confirmation from a separate source;
you assert that you have respected all specific requirements of your assigned work, in particular requirements for transparency and documentation of process, or have explained yourself where this was not possible.
If any of these assertions are not true, whether by intent or negligence, you have violated your commitment to truth, and possibly other aspects of academic integrity. This constitutes academic misconduct.
By submitting an assignment for evaluation:
you assert that it accurately reflects the facts and to do so you need to have verified the facts, especially if they originate from generative AI resources;
you assert that all your sources that go beyond common knowledge are suitably attributed. Common knowledge is what a knowledgeable reader can assess without requiring confirmation from a separate source;
you assert that you have respected all specific requirements of your assigned work, in particular requirements for transparency and documentation of process, or have explained yourself where this was not possible.
If any of these assertions are not true, whether by intent or negligence, you have violated your commitment to truth, and possibly other aspects of academic integrity. This constitutes academic misconduct.
Autres infos
Classes taught in English both by the teacher and by an external professional
Ressources
en ligne
en ligne
Slides available on Moodle
Bibliographie
Magretta J. (2002) What management is. Free Press
Gailly B. (2018) Navigating Innovation, Springer
Gailly B. (2018) Navigating Innovation, Springer
Faculté ou entité
en charge
en charge
EPL
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
Master [120] : ingénieur civil en chimie et science des matériaux
Master [120] en biochimie et biologie moléculaire et cellulaire
Master [120] : ingénieur civil des constructions
Master [120] : ingénieur civil biomédical
Master [120] : ingénieur civil mécanicien
Master [120] : ingénieur civil électricien
Master [120] : ingénieur civil physicien
Master [120] : bioingénieur en chimie et bioindustries
Master [120] : ingénieur civil en informatique
Master [120] en sciences informatiques
Master [120] : ingénieur civil électromécanicien
Master [120] : ingénieur civil en mathématiques appliquées
Master [60] en sciences informatiques
Master [120] : ingénieur civil en science des données
Master [120] en science des données, orientation technologies de l'information
Master [120] : ingénieur civil en génie de l'énergie