lfopa2824  2020-2021  Louvain-la-Neuve

Due to the COVID-19 crisis, the information below is subject to change, in particular that concerning the teaching mode (presential, distance or in a comodal or hybrid format).
5 credits
30.0 h + 15.0 h
Q2
Teacher(s)
Chapelle Gaëlle Gaëtane;
Language
French
Prerequisites

The prerequisite(s) for this Teaching Unit (Unité d’enseignement – UE) for the programmes/courses that offer this Teaching Unit are specified at the end of this sheet.
Bibliography
  • Barbier, J.-M. (2009). Ingénierie et formation : détermination d’objectifs, élaboration de projets, évaluation d’actions, évaluation de transferts. In J.-M. Barbier, E., Bourgeois, G., Chapelle & J.-C. Ruano Borbalan (Eds.) Encyclopédie de la formation (455 – 489). Paris : Presses Universitaires de France.
  • Barbier, J.M., Bourgeois, E., Chapelle, G. & RUANO Borbalan, J-C. (Eds). (2009). Encyclopédie de la Formation, Paris : Presses Universitaires de France.
  • Bourgeois, E. (1991). L’analyse des besoins de formation dans les organisations : un modèle théorique et méthodlogique, Mesure et Evaluation en Education, Vol 14, n°1.
  • Bourgeois, E.et Enlart, S. (2014). Apprendre dans l’entreprise, Paris : Presses universitaires de France.
  • Eneau, J. (2016). Autoformation, autonomisation et émancipation : De quelques problématiques de recherche en formation d’adultes. Recherches & éducations, (16), 21-38 [En ligne], 16 | Octobre 2016, mis en ligne le 30 juin 2017, consulté le 08 septembre 2020. URL : http://journals.openedition.org/rechercheseducations/2489 ; DOI : https://doi.org/10.4000/rechercheseducations.2489
  • Mikulec, B. (2018) Normative presumptions of the European Union’s adult education policy, Studies in the Education of Adults, 50:2, 133-151.
  • Sinnema, C., & Stoll, L. (2020). Learning for and realizing curriculum aspirations through schools as learning organisations, European Journal of Education, Vol. 55, n°1.
  • Vincent-Lancrin, S. (2016). Innovation, skills, and adult learning: two or three things we know about them, European Journal of Education, Vol. 51, N°2.
Teaching materials
  • Slides, références bibliographiques recommandées, lectures obligatoires et conseillées: disponible sur la plateforme moodle
Faculty or entity
EDEF


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Master [120] in Education (shift schedule)