mgehd2225  2019-2020  Mons

Note from June 29, 2020
Although we do not yet know how long the social distancing related to the Covid-19 pandemic will last, and regardless of the changes that had to be made in the evaluation of the June 2020 session in relation to what is provided for in this learning unit description, new learnig unit evaluation methods may still be adopted by the teachers; details of these methods have been - or will be - communicated to the students by the teachers, as soon as possible.
6 credits
30.0 h
Q2
Teacher(s)
Pleyers Gordy;
Language
French
Main themes
Introduction to Consumer Behavior
Perception, Learning and Memory
Motivation and values - Involvement
The Self, the personnality and Life Styles
Attitude and attitude change
The duality Affect-Cognition and the role of Emotions
Individual Decision making
Group Decision making
Culture and Consumer Behavior
Ethical issues in Consumer Behavior
Aims

At the end of this learning unit, the student is able to :

1 On completion of this course, the student will be able to:
Define key concepts in Consumer Behavior
Restituate the fundamental models in Consumer Behavior
Identify influencial variables in consumer behavior
 

The contribution of this Teaching Unit to the development and command of the skills and learning outcomes of the programme(s) can be accessed at the end of this sheet, in the section entitled “Programmes/courses offering this Teaching Unit”.
Content
Objectif du cours :
Le consommateur occupe une place centrale dans le champ du marketing, particulièrement depuis l’orientation-marché que se doit résolument d’adopter le marketing moderne. La compréhension du fonctionnement du consommateur et de ses réactions par rapport aux actions marketing revêtent dès lors un intérêt capital.
Outre les perspectives « traditionnelles » relatives au domaine du comportement du consommateur (ex: processus de prise de décision), l’objectif de ce cours est d’exploiter également les avancées scientifiques en sciences cognitives pour livrer des cadres théoriques et pragmatiques pouvant s’avérer précieux à des niveaux très divers de la pratique marketing, depuis l’interaction directe avec le consommateur jusqu’à l’élaboration de campagnes de communication efficientes (y compris dans le domaine non-marchand), en passant par l’aménagement pertinente de points de vente, de lieux de consommation ou de sites Internet.
De manière générale, les notions envisagées concourent largement à relever le nouveau défi du marketing en pleine évolution:
Comprendre et séduire le nouveau consommateur du 21ème siècle.
Sections principales :
  • Introduction au domaine du comportement du consommateur
  • Processus de décision et de consommation
  • Influence de facteurs sensoriels
  • Influence de facteurs non-verbaux
  • Attitudes et comportements en lien avec l’écologie
  • Autres thématiques actuelles : prix, big data,…
  • Aperçu de méthodes particulières d’analyse du consommateur
Teaching methods
Exposés théoriques
Illustrations pratiques
Evaluation methods
Examen oral (70% de la note globale)
Travaux de groupes ou individuels (30%)
Présence et participation active aux séances de cours
Bibliography
Slides de cours
Articles scientifiques divers
Peter, J. P & Olson, J. C. Consumer behavior & Marketing strategy. McGraw Hill.
Guéguen, N. Psychologie du consommateur. Dunod
Faculty or entity
CLSM


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Master [120] in Management (shift schedule)

Master [120] in Management (shift schedule)