Note from June 29, 2020
Although we do not yet know how long the social distancing related to the Covid-19 pandemic will last, and regardless of the changes that had to be made in the evaluation of the June 2020 session in relation to what is provided for in this learning unit description, new learnig unit evaluation methods may still be adopted by the teachers; details of these methods have been - or will be - communicated to the students by the teachers, as soon as possible.
Although we do not yet know how long the social distancing related to the Covid-19 pandemic will last, and regardless of the changes that had to be made in the evaluation of the June 2020 session in relation to what is provided for in this learning unit description, new learnig unit evaluation methods may still be adopted by the teachers; details of these methods have been - or will be - communicated to the students by the teachers, as soon as possible.
5 credits
30.0 h
Q1
Teacher(s)
Collard-Bovy Olivier; de Viron Françoise;
Language
French
Prerequisites
The prerequisite(s) for this Teaching Unit (Unité d’enseignement – UE) for the programmes/courses that offer this Teaching Unit are specified at the end of this sheet.
Bibliography
- slides, lectures obligatoires, références bibliographiques recommandées, lectures conseillées: disponibles sur plateforme moodle
ARGYRIS, Ch. & SCHON, D. (2002) :Apprentissage organisationnel, De Boeck Université, Bruxelles (praticien réflexif)
BARBIER, J.M., (1991), Elaboration de projets d’action et planification, PUF
BARBIER, J.M., LESNE, M., (1977), L’analyse des besoins en formation, Robert Jauze
BOLTANSKI, L. & CHIAPELLO, E. (1999), Le nouvel esprit du capitalisme, Gallimard
BREMAUD, L., (2011), Vers quelles recompositions de « l’archipel » de l'ingénierie de formation,TransFormation, 5 (1), 17-29.
BOUTINET, J.P. (2011), Psychologie des Conduites de projets, Que Sais-je PUF – 6èmeédition
BOUVIER, A. (2004), Management et Sciences Cognitives, Que sais-je ? N°3711, Editions PUF
CARRE, Ph. et CASPAR, P. (dir) (1999) , Traité des Sciences et des Techniques de la Formation, dir Ph. Carré et P. Caspar, Dunod
DENNERY, M. (2006), Piloter un projet de formation, ESF
ENLART, S. (2007), Concevoir des dispositifs de formation d’adultes : du sacre au simulacre du changement, Paris : Demos
FILLOL, C. (2004), Apprentissage et systémique : Une perspective intégrée, Revue française de gestion, 2004/2 - no 149 pages 33 à 49. Article disponible en ligne : http:/ / www.cairn.info/ article.php?ID_REVUE=RFG&ID_NUMPUBLIE=RFG_ 149&ID_ARTICLE=RFG_ 149_ 0033
GAREL, G. (2011), Le Management de projet, La Découverte, Paris : Collection REPERES
MEIGNANT, A., (2006), Manager la Formation, Liaisons, 7èmeédition
NACHI, M. (2006), Introduction à la Sociologie Pragmatique, Vers un nouveau style sociologique ?, Editions Armand Colin, Collection Cursus sociologie, Paris
NONAKA, I. TAKEUSHI, H. (1997) : La connaissance créatrice, De Boeck Université
PETIT, E., ALBARELLO, L., GRZYB, A., de VIRON, F. (2012). Vingt-trois outils pour l’amélioration des dispositifs pédagogiques de formation continue : projet de Fonds de Développement pédagogique 2011/2012. Document non publié, Université catholique de Louvain, Louvain-la-Neuve ; online version http://www.uclouvain.be/fdp-transfert.html
RIVARD, P. et LAUZIER, M. (2013), La gestion de la formation et du développement des ressources humaines, Presses de l’Université du Quebec
ROUSSEL, J.-F. (2011), Gérer la formation –Viser le transfert, Montréal : Guérin
Teaching materials
- slides, lectures obligatoires, références bibliographiques recommandées, lectures conseillées: disponibles sur plateforme moodle
Faculty or entity
EDEF