Advanced macroeconomics III

lecon2161  2019-2020  Louvain-la-Neuve

Advanced macroeconomics III
Note du 29 juin 2020
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
5 crédits
30.0 h
Q2
Enseignants
De la Croix David;
Langue
d'enseignement
Anglais
Thèmes abordés
A few topics (around three), in continuation of the macroeconomic courses, will be selected at the beginning of the course. The first lectures will consist in ex-catedra expositions by the professor(s) to introduce to the topics, with the associated advanced literature,key issues and open questions and recommended readings. These lec-tures will be followed by students' seminars. These seminars will consist of reading reports of one of two re-lated seminal contributions, plus a discussion and eventually an extension proposal.
Acquis
d'apprentissage

A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de :

1 The seminar aims at bringing students to the frontiers of research in a particular field, and to train them in defin-ing and conducting a research topic. The focus is on using tools to answer a research questions and to read "be-tween the lines" some of the main contributions to the topics considered.
 

La contribution de cette UE au développement et à la maîtrise des compétences et acquis du (des) programme(s) est accessible à la fin de cette fiche, dans la partie « Programmes/formations proposant cette unité d’enseignement (UE) ».
Contenu
The course is divided into two parts.
Part 1 introduces the students to the basics of overlapping generations model: the competitive equilibrium, the planner allocation, decentralization a planner allocation, the second best problem
Part 2 presents key models to understand the growth process. It includes Malthusian models, Solow's model, from Malthus to Solow, Models with human capital, Unified growth theory
Méthodes d'enseignement
Lectures ex catedra with a maximum of interactions with the students. Focus on understanding mechanisms.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
Depending on the number of students, the final exam will be written or oral.
Bibliographie

Part 1: de la Croix and Michel (2002), A Theory of Economic Growth, Cambridge University Press
Faculté ou entité
en charge
ECON


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
Master [120] en sciences économiques, orientation générale