3 credits
30.0 h
Q2
Teacher(s)
Pouillon Henry;
Language
French
Main themes
From the Renaissance to art today
The main focus is on the thematic links which enable us to understand the three paradigms in art - classical, modern and contemporary:
The main focus is on the thematic links which enable us to understand the three paradigms in art - classical, modern and contemporary:
- methodology, lexical hypotheses (total art and art synthesis, classical versus modern, modern versus contemporary, H. Zeeman) and bibliography
- art and nature (Renaissance - Realism - art and photography - Impressionism - Fauvism - Land Art)
- art and space (Renaissance - Baroque ' Cubism and Futurism - Cézanne - abstraction - Minimalism)
- art and the psyche (Goya - Romanticism - Expressionism - Surrealism - Cobra)
- the artist and art (Renaissance - Velasquez - Romanticism - Dadaism - Fluxus - Hacktivism)
- art and society (Pop Art - Arte Povera - Beuys, social sculpture and conceptual art ' multimedia, transmedia, digital art ?)
Aims
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
1 | Specific learning outcomes: By the end of the course, students will be able to
Contribution to the learning outcomes reference framework: Test an artistic approach
Make use of other subjects
Build knowledge of architecture
|
The contribution of this Teaching Unit to the development and command of the skills and learning outcomes of the programme(s) can be accessed at the end of this sheet, in the section entitled “Programmes/courses offering this Teaching Unit”.
Bibliography
DIDI-HUBERMAN (Georges), La ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme et modernité de l'empreinte, Editions de Minuit, Paris, 2008
GRENIER (Catherine), La revanche des émotions. Essai sur l'art contemporain, dans coll. Fiction & Compagnie, Seuil, s.l., 2008
Harald Szeemann, dans coll. Les grands entretiens d'artpress, n°1, Imec, Paris, 2012
HEINICH (Nathalie), Le paradigme de l'art contemporain. Structures d'une révolution artistique, dans coll. Bibliothèque des sciences humaines, NRF, Gallimard, s.l., 2014
LIESER (Wolf), Digital Art. Le monde de l'art numérique, Ullmann, Potsdam, 2010
de MAISON ROUGE (Isabelle), L'Art contemporain, dans coll . Idées reçues, n°28, Le Cavalier Bleu, Paris, 2002
de MEREDIEU (Florence), Histoire matérielle et immatérielle de l'art moderne et contemporain, dans coll. In Extenso, Larousse, s.l., 2008
MILLET (Catherine), L'art contemporain, dans coll. Dominos, n°120, Flammarion, s.l., 1997
Playtime. Videogame mythologies, catalogue de l'exposition (Maison d'Ailleurs, Yverdon-les-Bains, 11VII-9XII2012), Infolio, Gollion, 2012
La recherche en art(s), ss. la dir. de DAUTREY (Jehanne), actes du séminaire (Collège international de philosophie, Ministère de la culture et de la communication, XII2007-IX 2008), éditions mf, s.l., 2010
GRENIER (Catherine), La revanche des émotions. Essai sur l'art contemporain, dans coll. Fiction & Compagnie, Seuil, s.l., 2008
Harald Szeemann, dans coll. Les grands entretiens d'artpress, n°1, Imec, Paris, 2012
HEINICH (Nathalie), Le paradigme de l'art contemporain. Structures d'une révolution artistique, dans coll. Bibliothèque des sciences humaines, NRF, Gallimard, s.l., 2014
LIESER (Wolf), Digital Art. Le monde de l'art numérique, Ullmann, Potsdam, 2010
de MAISON ROUGE (Isabelle), L'Art contemporain, dans coll . Idées reçues, n°28, Le Cavalier Bleu, Paris, 2002
de MEREDIEU (Florence), Histoire matérielle et immatérielle de l'art moderne et contemporain, dans coll. In Extenso, Larousse, s.l., 2008
MILLET (Catherine), L'art contemporain, dans coll. Dominos, n°120, Flammarion, s.l., 1997
Playtime. Videogame mythologies, catalogue de l'exposition (Maison d'Ailleurs, Yverdon-les-Bains, 11VII-9XII2012), Infolio, Gollion, 2012
La recherche en art(s), ss. la dir. de DAUTREY (Jehanne), actes du séminaire (Collège international de philosophie, Ministère de la culture et de la communication, XII2007-IX 2008), éditions mf, s.l., 2010
Faculty or entity
LOCI