Learning outcomes

bbmc2m  2016-2017  Louvain-la-Neuve

 Students on the Master in Biochemistry and Molecular and Cell Biology  programme must acquire knowledge and technical expertise which enable them to gain advanced understanding of and deal experimentally with issues relating to the structure, working and use for biotechnical purposes of living cells and their molecular components. Not only will they simply learn, but, more importantly, they will be able to learn independently 
  • as biochemists : how macromolecules work and develop, since they are the molecular foundations of the structure, functioning and programming of living beings;
  • as molecular and cellular biologists : how, both as a single cell or as a component of multicellular organisms, cells interact, how they convert the special features and/or changes in their environment into biochemical and/or genetic regulation signals, how they grow, adapt, become differentiated and die.

The research focus prepares students to become researchers.Specialized courses deal with issues that are at the edge of human knowledge. There is emphasis on experimentation and academic communication, both written and oral. The programme includes a placement or training in a laboratory outside UCL, preferably abroad.

The professional focus in biotechnology enables students who wish to go on to work in industry to have the opportunity of a work placement so that they can play an active part in the work of a company in the biotechnology sector and begin to gain a reputation. The programme comprises courses on biotechnology as well as introductory courses on the creation and management of companies.

The teaching focus is a specially adapted programme designed for teachers at higher levels in secondary education.

 

 

 The Master in Biochemistry and Molecular and Cell Biology at UCL is organized jointly

with the programme at the Facultés Universitaires Notre-dame de la Paix de Namur (FUNDP).

Both the overall  structure of the programme as well as the way in which students progress is

basically the same in the two universities. However, the training activities are grouped into distinct

special subjects at each university.

 


On successful completion of this programme, each student is able to :
1. concevoir les processus fondamentaux régissant la structure, le fonctionnement et l’évolution des cellules vivantes et de leurs composants moléculaires chez les microorganismes, les plantes et les animaux

2. résoudre avec créativité les problématiques et les défis posés par la biologie moderne dans une perspective fondamentale et appliquée

3. mettre en œuvre de manière autonome une démarche scientifique pour répondre à une question inédite dans un domaine, et/ou à l’interface de plusieurs domaines, de la biologie

4. communiquer et interagir avec aisance sur des sujets scientifiques d’ordre général ou spécialisés en français et en anglais

5. s’instruire et agir de manière autonome dans une perspective collaborative

6. démontrer une conscience critique des savoirs dans un domaine et à l’interface de plusieurs domaines

7. appréhender les questions d’éthiques dans les sciences du vivant

8. s'il choisit la finalité Approfondie, enrichir ses connaissances, parfaire sa formation à la démarche expérimentale, aux technologies et à la communication scientifique écrite et orale dans l’optique d’une carrière dans la recherche.

9. s'il choisit la finalité Spécialisée, enrichir ses connaissances dans le domaine des biotechnologies et se confronter à la réalité de l’entreprise.

10. s'il choisit la finalité Didactique, mobiliser les compétences nécessaires pour entamer efficacement le métier d’enseignant du secondaire supérieur, en biologie, et pouvoir y évoluer positivement.