3.00 credits
15.0 h + 22.5 h
Q2
Teacher(s)
Delcommune Thierry; Malevez Jerome;
Language
French
Main themes
This teaching unit is designed to provide the necessary mental flexibility to see in space and understand the representation of three dimensional objects. Moreover, the care required in making working drawings brings necessary rigour for strong graphic expression.
Monge 2 :
Amount of sunshine
Monge 2 :
- Fold lines
- Rotation
- Pierce point
- Volume
Amount of sunshine
Learning outcomes
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
1 |
Specific learning outcomes: While developing vision in three dimensional space and graphic thinking, by the end of the course students will be able to
Express an architectural procedure
|
Content
MONGE II
- Definition of planes and representations of volumes in space.
- Manipulation of planes and volumes by the techniques of rabattement and projection.
- Section and interpenetration of volumes;
- Development of the concepts of the intersection of planes and of points of intersection.
- Drawing of theoretical shade in natural and artificial light to a point, a line segment, surface and volume and its application to the field of representation of the architectural project.
- Study the sunshine of a building by its own shadow and scope depending on its location and for a given date.
- Development of solar mask of a building for a given site.
- Definition of the constitutive elements of conic projection and of their peculiarities.
- Choice and positioning of the image and of the spectator.
- Resolution of an image in perspective with or without accessible vanishing points.
- Constitution of a method for resolving the problems of representing three dimensions that arise in the course of the architecture project.
- Construction of the perspective of a complex volume and its shadow.
Teaching methods
Same as in LBARC1120.
Evaluation methods
Students will sit a written examination on the material pertaining to Monge II in the May-June session, at the end of the quadrimester.
Bibliography
Guion, A. Cours de géométrie Descriptive :Tome 2, Méthode des plans cotés. Bruxelles : édition De Boeck, 1969
De Sloovere H. Cours de Géométrie Descriptive : Méthode de Monge. Bruxelles : édition De Boeck, 1991
JUNGMANN, J-P. Ombres et lumières : un manuel de tracé et de rendu. Paris : édition de la Vilette, 1995
Aubert J. Cours de dessin d'architecture à partir de la géométrie descriptive. Paris : édition de la Vilette, 1980
De Herde A., Gracia E. et Le Paige M. Guide d'aide à la conception bioclimatique. Louvain-La-Neuve : Ed. C.R.A.,Architecture et Climat, 1986
Carlo Argan, Carlo. Perspective et histoire au Quattrocento. Chatillon-sous-Bagneux : édition de la passion, 1990
Durant, J-P. La représentation du projet : Approche pratique et critique. Paris : édition de la Vilette, 2003
Savignat, J-M. Dessin et architecture du Moyen-âge au XVIIIème siècle. Paris : Ecole Nationale Supérieure des Beaux-arts, 1980
Ludi, Jean-Claude. La perspective pas à pas : Manuel de construction graphique de l'espace et tracé des ombres. Paris : Dunod, 2009 (3ème édition)
De Sloovere H. Cours de Géométrie Descriptive : Méthode de Monge. Bruxelles : édition De Boeck, 1991
JUNGMANN, J-P. Ombres et lumières : un manuel de tracé et de rendu. Paris : édition de la Vilette, 1995
Aubert J. Cours de dessin d'architecture à partir de la géométrie descriptive. Paris : édition de la Vilette, 1980
De Herde A., Gracia E. et Le Paige M. Guide d'aide à la conception bioclimatique. Louvain-La-Neuve : Ed. C.R.A.,Architecture et Climat, 1986
Carlo Argan, Carlo. Perspective et histoire au Quattrocento. Chatillon-sous-Bagneux : édition de la passion, 1990
Durant, J-P. La représentation du projet : Approche pratique et critique. Paris : édition de la Vilette, 2003
Savignat, J-M. Dessin et architecture du Moyen-âge au XVIIIème siècle. Paris : Ecole Nationale Supérieure des Beaux-arts, 1980
Ludi, Jean-Claude. La perspective pas à pas : Manuel de construction graphique de l'espace et tracé des ombres. Paris : Dunod, 2009 (3ème édition)
Faculty or entity
LOCI
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Bachelor in Architecture (Bruxelles)