Labour context in Europe

ltrav2700  2023-2024  Louvain-la-Neuve

Labour context in Europe
5.00 crédits
15.0 h
Q1
Enseignants
Léonard Evelyne;
Langue
d'enseignement
Anglais
Thèmes abordés
Pour traiter des " contextes du travail en Europe ", il faut s'intéresser aux contextes nationaux dans lesquels le travail s'inscrit, mais aussi au travail lui-même. De façon à pouvoir l'aborder de façon concrète, le cours est axé sur l'étude d'une thématique d'actualité qui est redéfinie d'année en année (par exemple : la durée du travail, l'égalité des chances). Par petits groupes, les étudiants auront à évaluer quelle est la situation dans ce domaine dans plusieurs Etats membres et à identifier les évolutions en cours, en les analysant en rapport avec les principales dimensions d'un contexte national spécifique. Chaque groupe travaille sur un pays de son choix. La mise en commun en séance permet d'effectuer la démar-che comparative.
Acquis
d'apprentissage

A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de :

1 A l'issue du cours, les étudiants doivent : -Etre familiarisés aux caractéristiques majeures de l'environnement du monde du travail des pays européens qui participent au programme du Master européen en Sciences du Travail. Il s'agit ainsi d'acquérir une première connaissance sur le contexte économique, politico-institutionnel et de relations industrielles de ces pays ; - Etre capables d'analyser une thématique du travail en relation avec un contexte national spécifique ; - Etre capables d'élaborer une démarche rigoureuse de comparaison entre situations nationales sur des questions du travail.
 
Contenu

Welcome to the fascinating world of work! And welcome to Europe!

Our world of work is increasingly international and European. There are many examples of cross-national interdependencies that affect the world of work: the war in Ukraine, climate change, or digitalisation, for instance, are global issues that have an impact on employment, on wages, on working conditions.
In such an internationalized or globalised context, do all Europeans work similarly? Do the Austrians, Belgians, Finns, French, Greeks, Italians, Spaniard, Swedes, etc. work equally, with the same wages, with similar working time or with equivalent working conditions? What are the similarities and differences between countries? To what extent do situations vary from one country to another? If they do, why? And, by the way, is it possible to compare countries? If yes, how to proceed?
In this course, you will address these questions.

Aims

The course intends to develop your comparative skills. With comparative skills, you will be able to interpret what happens in different countries, and to act in a relevant way in international contexts.
In practice, at the end of the course, you will be able to conduct a comparative study on work-related issues, paying attention to the object of the comparison, to the methods, and to sources. Looking at two different member States of the European Union, you will be able to compare national situations, carefully and without preconceptions.
More precisely, you will be able to:
  1. Interpret comparative data;
  2. Compare countries, which means identify similarities and differences between countries;
  3. Explain similarities and differences between countries.
Méthodes d'enseignement
The course requires your active participation.
You will organize into small teams of two or three students.
Your team will choose two member States of the European Union. You will conduct a comparative study of these countries, present your findings in the class, and discuss with other teams and with myself to build your comparison of countries. Each team will have to deliver presentations in the class, and will benefit from other teams’ presentations.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
The evaluation is composed of two parts: a team presentation in the classroom and a final paper, each counting for 50% of the final mark.
Your work consists in original production on your part. Even if you use the help of a conversational robot, for instance, your work must demonstrate scientific soundness, be based on reliable and high-quality sources, and clearly show the stages of your reasoning. The evaluation criteria that I provide precisely indicate what I expect.
Autres infos
Cet enseignement sera dispensé en horaire décalé du soir et/ou du samedi matin.
Ressources
en ligne
The course website on Moodle provides a lot of information and resources. However, participation in class and in the group sessions is necessary to attain the course objectives.
Faculté ou entité
en charge
TRAV


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
Master [120] en sciences du travail (horaire décalé)

Master [60] en sciences du travail (horaire décalé)

Master [120] en gestion des ressources humaines