6.00 crédits
45.0 h
Q1
Cette unité d’enseignement n’est pas accessible aux étudiants d’échange !
Enseignants
Dorssemont Filip;
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Neerlandais
Thèmes abordés
Het Belgisch arbeidsrecht van de private sector wordt geanalyseerd in samenhang met het relevante internationaalrechtelijke en Europeesrechtelijke instrumentarium in een geest van juridisch pluralisme. Aandacht voor grondrechten en het leerstuk van non discriminatie en de progressieve harmonisering van arbeidsrecht van de lidstaten van de Europese Unie staat daarbij voorop.
De cursus bestaan uit een algemene historische en conceptuele inleiding, die aan de analyse van het Belgische positief arbeidsrecht vooraf gaat. In deze inleiding staat het ontstaan van het Belgische arbeidsrecht en de conceptualisering als juridische discipline centraal. De studenten wordt gewezen op de evolutie van de aan deze rechtstak onderliggende paradigmata én aan het relevante grondwettelijke en internationaalrechtelijke kader.
De analyse van het Belgische arbeidsrecht valt uiteen in drie onderdelen.
Een eerste onderdeel betreft de juridische analyse van de collectieve arbeidsverhoudingen op het niveau van de onderneming, op de bedrijfstak en op het interprofessionele niveau. De vrijheid van vakvereniging al mogelijkheidsvoorwaarde van het collectief arbeidsrecht wordt onderzocht. De architectuur van het collectief arbeidsrecht wordt op statische wijze geschetst (actoren, organen), waarna het collectief arbeidsrecht op meer dynamische wijze wordt geschetst vanuit de functies die het waarborgt (inspraak van werknemers, collectieve arbeidsvoorwaardenvorming, preventieve en curatieve werking van bemiddeling en verzoening). Tot slot wordt ingegaan op de juridsche aspecten van collectieve arbeidsconflicten en collectieve acties.
In een tweede onderdeel worden de individuele arbeidsverhoudingen tussen een werkgever en een werknemers onderzocht via een klassieke benadering van de arbeidsovereenkomst als wederkerige overeenkomst (begrip, tot standkoming, rechten en verplichtingen bij de uitvoering, bedinggen in de arbeidsovereenkomst , civielrechtelijke en arbeidsrechtelijke beëindigingwijzen van de arbeidsovereenkomst). In dit kader komen ook enkele aspecten aan bod die de juridische regulering van de arbeidsmarkt betreffen.
In een laatste onderdeel wordt ingegan op de arbeidsreglementering die betrekking heeft op de arbeidsomstandigheden (veiligheid en gezondheid, welzijn op het werk, inclusief arbeidstijd).
De cursus bestaan uit een algemene historische en conceptuele inleiding, die aan de analyse van het Belgische positief arbeidsrecht vooraf gaat. In deze inleiding staat het ontstaan van het Belgische arbeidsrecht en de conceptualisering als juridische discipline centraal. De studenten wordt gewezen op de evolutie van de aan deze rechtstak onderliggende paradigmata én aan het relevante grondwettelijke en internationaalrechtelijke kader.
De analyse van het Belgische arbeidsrecht valt uiteen in drie onderdelen.
Een eerste onderdeel betreft de juridische analyse van de collectieve arbeidsverhoudingen op het niveau van de onderneming, op de bedrijfstak en op het interprofessionele niveau. De vrijheid van vakvereniging al mogelijkheidsvoorwaarde van het collectief arbeidsrecht wordt onderzocht. De architectuur van het collectief arbeidsrecht wordt op statische wijze geschetst (actoren, organen), waarna het collectief arbeidsrecht op meer dynamische wijze wordt geschetst vanuit de functies die het waarborgt (inspraak van werknemers, collectieve arbeidsvoorwaardenvorming, preventieve en curatieve werking van bemiddeling en verzoening). Tot slot wordt ingegaan op de juridsche aspecten van collectieve arbeidsconflicten en collectieve acties.
In een tweede onderdeel worden de individuele arbeidsverhoudingen tussen een werkgever en een werknemers onderzocht via een klassieke benadering van de arbeidsovereenkomst als wederkerige overeenkomst (begrip, tot standkoming, rechten en verplichtingen bij de uitvoering, bedinggen in de arbeidsovereenkomst , civielrechtelijke en arbeidsrechtelijke beëindigingwijzen van de arbeidsovereenkomst). In dit kader komen ook enkele aspecten aan bod die de juridische regulering van de arbeidsmarkt betreffen.
In een laatste onderdeel wordt ingegan op de arbeidsreglementering die betrekking heeft op de arbeidsomstandigheden (veiligheid en gezondheid, welzijn op het werk, inclusief arbeidstijd).
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
1 | Connaître et comprendre Connaître et comprendre le rôle de la norme, les principes gouvernant son élaboration et son application, les étapes essentielles de l’évolution du droit, le contenu des principales règles du droit positif belge, l’impact sur celui-ci des normes européennes et internationales et les traits essentiels de certains systèmes étrangers. 1.1. Maîtriser la langue du droit, c’est-à-dire le vocabulaire juridique, les concepts et les institutions du droit, les principes et méthodes gouvernant son élaboration, sa hiérarchisation, son interprétation, son application, son contrôle et son abrogation. 1.2. Connaître les étapes essentielles de l’évolution du droit et de ses institutions, de même que les courants de la pensée juridique. 1.3. Comprendre le rôle de la norme, du juge et des autres acteurs du droit dans un Etat de droit moderne. 1.6. Connaître et comprendre l’influence qu’ont certaines normes et institutions européennes et internationales sur ces différentes branches du droit. 1.9. Être capable de suivre un cours universitaire en néerlandais et en anglais ou en allemand. |
3 | Communiquer Communiquer de manière claire, précise et structurée le fruit d’une recherche et le résultat d’une analyse juridiques, dans le respect le plus absolu des règles gouvernant la production scientifique. 3.3. Participer à une conversation courante de difficulté moyenne dans une autre langue que le français (néerlandais ou anglais). |
6 | S'ouvrir S’ouvrir aux autres, aux autres sciences humaines, aux relations qu’elles entretiennent avec le droit et, le cas échéant, à d’autres cultures juridiques ou au monde professionnel. 6.2. Connaître et comprendre les concepts et théories issus d’autres sciences humaines (notamment l’économie politique, la philosophie, la psychologie, la sociologie, l’histoire et l’éthique) afin d’appréhender le rôle, la portée et les limites du droit et de la justice. 6.3. Faire fructifier l’ouverture intellectuelle résultant de connaissances approfondies en droit ou de connaissances d’initiation dans d’autres sciences humaines, ou encore d’un stage de la pratique juridique selon son choix de mineure. |
Autres infos
De studenten wordt aanbevolen zich te wapenen met een codex Arbeidsrecht 'die niet geannoteerd is (bvb Die Keure) in het Frans of het Nederlands, tijdens de hoorcolleges en tijdens het examen.
Ressources
en ligne
en ligne
Power Point Presentaties worden kort voor of na elk college ter beschikking gesteld. De studenten kunnen gebruik maken van de syllabus (Frans) die wordt aangeboden in het kader van LDROI 1302. Er wordt ook een gepubliceerd handboek in het Nederlands aanbevolen.
Faculté ou entité
en charge
en charge
DRT
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
Bachelier en droit [Parcours bilingue KULeuven]