Methods and techniques of research II

lopes2181  2022-2023  Louvain-la-Neuve

Methods and techniques of research II
6.00 credits
30.0 h + 10.0 h
Q1

  This learning unit is not open to incoming exchange students!

Teacher(s)
Léonard Dimitri; Marquet Jacques; Wagener Martin;
Language
French
Main themes
  • The process of a research project construction :
  • detachment and research position
  • qualitative methodology specificity within the economic and social politics field
  • methodological techniques : semi-structured interview, observation techniques, case studies, (life-)narrative inquiries.
Learning outcomes

At the end of this learning unit, the student is able to :

1 At the end of the class, the student will have acquired :
  • a good command of epistemological and methodological foundations in human sciences : scientific detachment, problem statement formulation, theoretical frameworks identification, inductive and deductive approaches, hypothesis status and role, etc.
  • the ability not only to identify major research techniques specificities, strengths and weaknesses but also to evaluate the relevance of their use in a particular research project
  •  a good acommand of basic qualitative techniques (a first approach with quantitative techniques had been exposed in OPES 1350 class).
 
Bibliography
Arborio A.-M., Fournier P. (2005), L'enquête et ses méthodes. L'observation directe, Paris : Armand Colin.
Beaud S., Weber Fl. (1997), Guide de l'enquête de terrain, Paris : PUF (Ouvrage concret et bien utile sur l'enquête de terrain en sciences sociales).
Demazière D. et C. Dubar (1997), Analyser les entretiens biographiques. L'exemple des récits d'insertion, Paris : Nathan.
Kaufmann J.-C. (1996), L'entretien compréhensif, Paris : Nathan (Petit ouvrage relativement concret présentant l'entretien qualitatif).
Laplantine F. (1996), La description ethnographique, Paris : Armand Colin.
Van Campenhoudt L., Marquet J., Quivy R. (2017), Manuel de recherche en sciences sociales, Paris : Dunod.
Van Campenhoudt L.,FranssenA. et Cantelli F.(2009) « La méthode d'analyse en groupe », SociologieS [En ligne], Théories et recherches, mis en ligne le 05 novembre 2009, consulté le 10 septembre 2015. URL : http://sociologies.revues.org/2968. (article détaillant le focus group).
Hiernaux J.-P. (2010), « Analyse structurale de contenu et soutiens logiciels : une introduction au projet Anaconda », Recherches qualitatives Hors Série-  numéro 9, pp. 56-82, http://www.recherche-qualitative.qc.ca/documents/files/revue/hors_serie/hors_serie_v9/HS9_Hiernaux.pdf(page consultée le 1er septembre 2016).
Piret et al. (1996), L'analyse structurale: Une méthode d'analyse de contenu pour les sciences humaines, De Boeck Supérieur : Louvain-la-Neuve.
Sauvayre R. (2013), Les méthodes de l'entretien en sciences sociales, Paris : Dunod, coll. « Psycho Sup » (ouvrage utile décrivant les différentes étapes de réalisation d'un entretien).
Schwartz O. (1993), « L'empirisme irréductible. La fin de l'empirisme? (Postface) », ANDERSON N. Le Hobo. Sociologie du sans-abri, Paris : Nathan, 265-308. (article intéressant sur la démarche inductive).
Willis P. (1978), « L'école des ouvriers », Actes de la recherche en sciences sociales, 24, 50-61. (exemple d'ethnographie devenue classique en sociologie).
Teaching materials
  • Van Campenhoudt L., Marquet J., Quévy R. (2017), Manuel de recherche en sciences sociales, Paris, Dunod.
Faculty or entity
OPES


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Master [120] in Economic and Social Policy (shift schedule)