Gestion des ressources humaines dans les organisations socio-éducatives

lfopa2410  2022-2023  Louvain-la-Neuve

Gestion des ressources humaines dans les organisations socio-éducatives
7.00 credits
45.0 h
Q1 and Q2
Teacher(s)
Dumay Xavier; Glinne-Demaret Harmony; Glinne-Demaret Harmony (compensates Dumay Xavier); Guilmot Nathalie (compensates Dumay Xavier);
Language
French
Content
The course content is organized around the following themes: 
Human management 
Recruitment and selection process 
Personnel appraisal 
Leadership
Creativity and innovation in business 
HR change management 
Negotiation process 
Teaching methods
The course aims to encourage interactivity with students in order to benefit from a shared experience. To this end, the course combines lectures, group discussions, practical exercises, case studies and group work. Given the exceptional situation resulting from the COVID-19 epidemic, the course will alternate between face-to-face and remote sessions according to a schedule that will take into account the evolution of the epidemic.
Evaluation methods
 Students are evaluated in two ways 
A/ A group work aiming at developing your competence to accompany and evaluate the implementation of an HRM practice (60%)
B/ Carrying out two individual case studies during the year (40%)
Other information
Given the current context, at least two modules will be carried out remotely.
Online resources
All resources used in the course will be available through Moodle.
Bibliography
  • Guerrero S. 2009. Les Outils des RH. Les savoir-faire essentiels en GRH. Paris : Dunod
  • Hosdey A. 2010. Pour des entretiens d'évaluation efficaces. Bruxelles : edipro
  • Levy-Leboyer C. 2011. Evaluation du personnel (7e édition). Paris : Eyrolle
  • Dejoux C. 2013. Gestion des compétences et GPEC. Paris : Dunod
  • Dejours C. et Thévenet M. 2010. La gestion des talents. Paris : Dunod. 
  • Dorbes Lecoeur E. 2015. Gérer les compétences et les talents. Le guide pratique. LLN : de Boeck supérieur.
  • "Conduite du changement: concepts clés" de Autopsier, Vandangeon et Vas  (Edition Dunod)
  • "Le changement agile" de Autissier et Moutot (Edition Dunod)
  • "Le pilotage du changement" de Collerette, Laurier et Schneider (Presses de l’Université du Québec)
  • "La Boîte à outils des Ressources Humaines " de Annick Haegel (Edition Dunod)
  • Isabelle Galois-Faurie, Alain Lacroux« « Serious games » et recrutement : quels enjeux de recherche en gestion des ressources humaines ? », @GRH 2014/1 (n° 10), p. 11-35.
  • Moez Ben Yedder et al., « Le CV anonyme : les visions des DRH », Management & Avenir 2011/3 (n° 43), p. 253-264.
Teaching materials
  • Slides / Cas d'analyse / Textes via Moodle
  • Deux modules e-learning (via le site de Genial.ly)
Faculty or entity
EDEF


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Master [120] in Education (shift schedule)