Socio-anthropology : inhabiting space

lbarc1344  2021-2022  Bruxelles Saint-Gilles

Socio-anthropology : inhabiting space
3.00 credits
30.0 h
Q2
Teacher(s)
Courbebaisse Audrey;
Language
French
Main themes
  1. Introduction to the social-anthropological theories and concepts of living
  2. Relationships between the needs of production and appropriation of space for living
  3. Different scales of living : domestic, urban and rural areas
  4. Relationships between inhabited areas and social  diversity
  5. Methodology in humanities and social sciences adapted to the contexts being studied
Learning outcomes

At the end of this learning unit, the student is able to :

1 By the end of the course, students will be able to
  • adopt a relative and critical point of view on  the ways in which we live.
  • identify the issues involved in the appropriation of space by the inhabitants.
  • interpret the issues of social coexistence in the inhabited areas.
  • establish and make a case for the shape of an architectural project based on the analyses and methods learned during the course.
Contribution to the learning outcome reference framework:
Place the action
  • Recognise, observe and describe the targeted environments and contexts
Make use of other subjects
  • Seek out other approaches, exchanges of views and ways of enhancing thinking about architecture
  • Make use of other subjects to ask questions about the design and implementation of an architectural project
 
Content
The Socio-Anthropology of Living unit will aim at acquiring knowledge about the social and cultural practices of living. This knowledge should enable architecture students to make choices in the work of architectural design. An ex cathedra presentation will introduce the general questions of the relationship between practices and inhabited places. It will then develop, in a diachronic perspective and for the Western world, notions of anthropology based on physical devices of inhabited space. Finally, it will propose, in a more applied manner, methodologies for observing and recording inhabited practices.
An exercise of observation of behaviours in the public and/or domestic space (according to the sanitary situation) will close the course and will be the occasion to experiment with methods of human sciences likely to be used by the architect. Insofar as living is the central theme of the second term of the architectural project teaching unit of the annual block 3 of the bachelor's cycle, links may usefully be established between the two teaching units.
Evaluation methods
Observation and critical interpretation work of behaviors and social practices in given places : individual work of 6 A3 to submit the day of the exam in June session.
Bibliography
BACHELARD G., Poétique de l’espace, Presses universitaires de France, 1957, 241 p.
BERTAUX D. (1997), Le récit de vie, Armand Colin, Tout le savoir, 4e édition, 2016, 128 p.
BERTAUX-WIAME Isabelle dir., « Des formes et des usages : Histoires de famille » in L'Homme et la société, n°90, 1988. Le temps et la mémoire aujourd'hui.
BESSE, J.-M., Habiter : un monde à mon image, Flammarion, 2013, 250 p.
BONNIN P., Images habitées, photographie et spatialité, Créaphis, 2006, 269 p.
BONNIN P. dir., « Manières d’habiter »Communications n°73, 2002
BONNIN P., Architecture espace pensé espace vécu, Éditions Recherche, 2007, 284 p.
BONVALET C., MERLIN P. dir., Transformations de la famille et habitat, Paris, Presses Universitaires de France, 1988
BOURDIEU P., « La maison ou la monde renversé », in Le sens pratique, Paris, Les Editions de Minuit. 1980, 441p.
CHOAY  F., Pour une anthropologie de l'espace, Paris: Le Seuil, 2006
CHOLLET M., Chez soi, une odyssée de l’espace domestique, La Découverte, 2016, 320 p.
COSTES L. dir., « Habiter », revue Socio-anthropologie n°32, 2015, 220 p.
CHOMBART DE LAUWE, Familles et habitations. Tome 2 : Un essai d’observation expérimentale, centre national de la recherche scientifique, 1960, 394 p.
ELEB M., SIMON P., Entre confort, désirs et normes : le logement contemporain (1995-2010), rapport de recherche août 2012, PUCA, Ministère de l’Écologie, de l’Énergie, du Développement Durable et de la Mer, 358 p.
ELEB M., BENDIMERAD S., Ensemble et séparément, des lieux pour cohabiter, Mardaga, Bruxelles, 2018, 395 p.
GEHL J., Pour des villes à échelle humaine, Montréal : Eco société, 2010
HALBWACHS M., « Classes sociales et morphologie », Les Éditions de Minuit, 1972, 463 p.
HALBWACHS M. (1950), Mémoire collective, Les Presses universitaires de France, 1967
HAUMONT, B., MOREL, A. (dir.), La Société des voisins, Paris, Éditions de la Maison des sciences de l’homme, 2005, p. 291-301.
ILLICH, I., L’Art d’habiter (1984), Saint-André de Roquepertuis, Éditions du Linteau, 2016, 21 p.
LAPLANTINE  F.,  La description ethnographique, Nathan-Université, 1996, 128 p.
LE GALL D., « La conception de l’habiter à l’épreuve de la recomposition familiale »,  Espaces et Sociétés, n°120-121, 2005, pp. 45-60.
LEGER J.-M., « Usage », Edition de la Villette, 2012, 79 p.
LEGER J.-M., DECUP-PANNIER B., « La famille et l’architecte : les coups de dés des concepteurs »Espaces et sociétés, 2005, n°120-121, p. 15-44
LEVI-STRAUSS C., La pensée sauvage, Paris, Plon, 1962
MAUSS M., (1926) Manuel d’ethnographie, Paris : éditions sociales, 1967, 264 p.
MOLEY, C., Les Abords du chez-soi : en quête d’espaces intermédiaires, Paris, Éditions de La Villette, 2006, 255 p.
PANERAI P., CASTEX J., DEPAULE J.-C., Formes urbaines, de l’ilot à la barre, Éditions Parenthèses, 1997, 192 p.
PEREC G., La vie mode d’emploi, 1978, Hachette livre, 657 p.
PEREC G. (1974), Espèces d’espaces, Éditions Galilée, 2000, 200 p.
PETONNET C., Espaces habités, Ethnologie des banlieues, Éditions Galilée, Paris, 1982, 174 p.
PINSON D., « L’habitat, relevé et révélé par le dessin : observer l’espace et son appropriation »Espaces et Sociétés « L’observation dans tous ses états », n°164-165, Paris, 2016
PINSON D., « De l’anthropologie pour l’architecture et l’urbanisme ? » in R. De Villanova. Conjuguer la ville, Architecture, Anthropologie, Pédagogie, Edition L’Harmattan, p. 301-323 (Postface), 2007
PINSON D., Usage et architecture, L’Harmattan, 1993, 192 p.
PINSON D., « Dans l’architecture, des gens… ou les enjeux d’une pensée ethno-architecturale des espaces construits »inBAUHAIN Claude, actes du séminaire « Logiques sociales et architecture », École d’architecture Paris la Défense, 19 mai 1995
RAPOPORT A., Pour une anthropologie de la maison, Paris : Dunod, 1972, 207 p.
RAYMOND H., HAUMONT N., RAYMOND M.-G., HAUMONT A., L’habitat pavillonnaire, Paris : Centre de Recherche d’Urbanisme et Institut de Sociologie urbaine, 1966, 148 p.
RIVIERE G.-H., L’Aubrac, Paris : éditions du CNRS, 1964
SEGAUD M., Anthropologie de l’espace. Habiter, fonder, distribuer, transformer, Armand Colin, 2010, 248 p.
SEGAUD, M., BRUN, J., DRIANT, J.-C., Dictionnaire critique de l’habitat et du logement, Paris, Armand Colin, 2002, 451 p.
SERFATY-GARZON P., Chez soi. Les territoires de l’intimité, Armand Colin, 2003, 256 p.
SINGLY F., (de), Sociologie de la famille contemporaine, Armand Colin, sociologie, 2017, 128 p.
TAPIE G., Sociologie de l’habitat contemporain. Vivre l’architecture, Éditions Parenthèses, 2014, 237 p.
VILLELA-PETIT, M., « Espace approprié, espace appropriant », dans collectif, Problématique du rapport humain à l’espace : recherche exploratoire, Paris, Institut de l’environnement, 1976, 212 p.
ZARKA Ch., Anthropologie de l’espace d’habitationBulletin de l'Association française des anthropologues, n°6, octobre 1981, p. 7-10
Teaching materials
  • Socio-Anthropologie de l'habiter Diaporama
  • Syllabus
Faculty or entity
LOCI


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Learning outcomes
Bachelor in Architecture (Bruxelles)