magre2109  2020-2021  Mons

Due to the COVID-19 crisis, the information below is subject to change, in particular that concerning the teaching mode (presential, distance or in a comodal or hybrid format).
3 credits
30.0 h
Q1
Teacher(s)
Souto Lopez Miguel;
Language
French
Bibliography
-          Atkinson R., Shiffrin R., 1968, « Human memory: A proposed system and its control processes » in Spence K., Spence J. (eds), The Psychology of Learning and Motivation: Advances in Research and Theory, Vol. 2, p. 89-195, New York, Academic Press.
-          Bloom B.S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill W. H., Krathwohl D. R, 1975 [1956], Taxonomie des objectifs pédagogiques. Vol. 1 : Domaine cognitif, Québec, Presses de l'Université du Québec.
-          Bobbitt F., 1918, The Curriculum, Cambridge, The Riverside Press.
-          Chauvigné C., Coulet J.-C., 2010, « L'approche par compétences : un nouveau paradigme pour la pédagogie universitaire ? », Revue française de pédagogie, n° 172, p. 15-28.
-          Depover C., 2012, Psychologie de l'éducation, Mons, Université de Mons.
-          Dewey J., 1916, Democracy and Education. An Introduction to the Philosophy of Education, New York, The MacMillan Company.
-          Dorn R.D., 2007, Investing in human capital: the origins of federal job training programs, 1900 to 1945, Doctoral dissertation in philosophy, Ohio, Ohio State University.
-          Guillemette F., Gauthier C., 2008, « L'Approche par compétences (APC) en formation des maîtres : analyse documentaire et critique », Recherches & éducations, Articles inédits, Document PDF consulté le 18 mars 2014, à l'adresse http://rechercheseducations.revues.org/84
-          Harris R., Guthrie H., Hobart B., Lundberg D., 1995, Competency-based education and training, Melbourne, MacMillan Publishers.
-          Krathwohl D.R., Bloom B., Masia B.B., 1976 [1964], Taxonomie des objectifs pédagogiques. Vol. 2 : Domaine affectif, Québec, Presses de l'Université du Québec.
-          Neumann W., 1979, « Educational responses to the concern for proficiency », in Grant G., Elbow P., Ewens T., Gamson Z., Kohli W., Neumann W., Olesen V., Riesman, On Competence: A Critical Analysis of Competence-Based Reforms in Higher Education, San Francisco, Jossey-Bass, p. 66-94.
-          Souto Lopez M., 2016, Acquis d'apprentissage et enseignement supérieur, Louvain-la-Neuve, Academia.
-          Tardif J., 2006, L'évaluation des compétences. Documenter le parcours de développement, Montréal, Chenelière Éducation.
-          Taylor F.W., 1911, The principles of scientific management, New York and London, Harper & Brothers Publishers.
-          Tuxworth E., 1989, « Competence-based education and training : Background and origins », In Burke (ed.), Competency Based Education and Training, London, Falmer Press, p. 10-25.
-          Tyler R., 1949, Basic Principles of Curriculum and Instruction, Chicago, The University of Chicago Press.
-          Watson J.B., 1913, « Psychology as the Behaviorist Views It », Psychological Review, n° 20, p. 158-177.
-         White R. W., 1959, « Motivation reconsidered: the concept of competence », Psychological Review, Vol. 66, n° 5, p. 297-333.
Faculty or entity
AGES


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Teacher Training Certificate (upper secondary education) - Management (shift schedule)

Teacher Training Certificate (upper secondary education) - Political Sciences (shift schedule)

Teacher Training Certificate (upper secondary education) - Information and Communication (shift schedule)