Teaching performing arts (secondary education)

lthea2310  2020-2021  Louvain-la-Neuve

Teaching performing arts (secondary education)
Due to the COVID-19 crisis, the information below is subject to change, in particular that concerning the teaching mode (presential, distance or in a comodal or hybrid format).
4 credits
22.5 h + 7.5 h
Q1 and Q2
Teacher(s)
Grosjean Bernard;
Language
French
Content
The lecture will tackle the main notions and characteristics of acting training and drama studies as well as developing a progressive evaluation tools to measure outcomes. It will also reflect on performing arts programmes at school and apply educational methodologies and didactic principles to performing arts education.
Bibliography
Lectures : Michel Serres, Petite poucette, Ed. Le Pommier, 2012 (déjà imposé dans d'autres cours AGRE) - Apprendre (par) le théâtre, textes réunis par Jean-Louis Besson, Etudes Théâtrales n°34/2005 - Christiane Page, Eduquer par le jeu dramatique, pratique théâtrale et éducation, E.S.F. Editeur, « Pratiques et enjeux pédagogiques », 1997 - Questions de théâtre n° 14 : Les formateurs de formateurs et l'initiation théâtrale des jeunes, Théâtre La Montagne magique, 2009. - Le théâtre et l'école, histoire et perspectives d'une relation passionnée, Anrat, Actes Sud-Papiers, Cahiers Théâtre/Education n°11, 2002. - Bernard Grosjean, Dramaturgies de l'atelier-théâtre, Lansman Editeur, Promotion théâtre, 2009. - Théâtre (et) jeune public en Belgique francophone, mémoires analyses enjeux, textes réunis par Sarah Colasse, Michel Desmarets et Emile Lansman, Etudes Théâtrales n°63/2015 & 64/2016. - Pour l'épistémologie : Michel Develay, Donner du sens à l'école, E.S.F. Editeur, « Pratiques et enjeux pédagogiques »,2004.
Faculty or entity
ELAL


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Master [120] in Performing Arts

Teacher Training Certificate (upper secondary education) - Performing Arts