Due to the COVID-19 crisis, the information below is subject to change,
in particular that concerning the teaching mode (presential, distance or in a comodal or hybrid format).
2 credits
15.0 h
Q1
Teacher(s)
Ghislain Bernard-Louis;
Language
French
Aims
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
1 | confront him/herself in a personal and critical way with the topic of the course. |
2 | argue his/her position, showing that he/she is conscious of the complexity of the questions at stake, also when confronted with various philosophical and religious traditions. |
3 | clarify the fundamental categories of reflection on ethics and to show how these notions stand out when confronted with the experience of faith and with Christian reflection. |
Bibliography
-
- BOURG Dominique et ROCH Philippe (sous la direction de), Crise écologique, crise des valeurs ? Défis pour l'anthropologie et la spiritualité, Genève, Labor et Fides, 2010, 333 p.
- CASALFIORE Stephania, DEFAYS Claire, WIAME Bernadette, Cas de conscience. Construire une argumentation éthique (collection « Passeurs d'humanité »), Bruxelles, Lumen Vitae, 2012, 45 p.
- Conférence des Evêques de France, La création au risque de l'environnement (sous la direction de Marc Stenger, évêque de Troyes), Paris, Bayard-Cerf-Fleurus-Mame, 2008, 57 p.
- DESJARDINS Joseph R., Environmental Ethics : an Introduction to Environmental Philosophy (5th ed. revised), United States (CA), Wadsworth Publishing Company, 2012, 304 p.
- FISCHER Thomas, Ethics for Architect : 50 Dilemmas of Professional Practice, New York, Princeton Architectural Press, 2006, 153 p.
- FOURNERET Eric, Choisir sa mort : les débats de l'euthanasie (collection « Partage du savoir »), Paris, PUF, 2012, 233 p.
- LECLERQ Vincent, Fin de vie. Pourquoi les chrétiens ne peuvent pas se taire, Ivry-sur-Seine, Les Editions de l'Atelier/Les Editions Ouvrières, 2013, 141 p.
- PRADES José A., VAILLANCOURT (de) Jean-Guy et TESSIER Robert (sous la direction de), Environnement et développement: questions éthiques et problèmes socio-politiques, Paris, Les Editions Fides, 1991, 374 p.
- RIBOULET Pierre, Quelle légitimité pour la forme architecturale ? , in YOUNES..., p. 140-152.
- THEVENOT Xavier, Compter sur Dieu. Etudes de théologie morale (Coll. « Recherches morales »), Paris, Cerf, 1992, 280 p.
- VALADIER Paul, Eloge de la conscience, Editions du Seuil, 1994, 266 p.
- VALADIER Paul, Morale en désordre. Un plaidoyer pour l'homme, Paris, Editions du Seuil, 2002, 213 p.
- YOUNES Chris et PAQUOT Thierry (sous la direction de), Ethique, architecture, urbain, Paris, Editions La Découverte/Armillaire, 2000, 227 p.
Teaching materials
- les notes de cours seront disponibles au fur et à mesure des séances, via MoodleUCL
Faculty or entity
TECO
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Bachelor in Architecture (Tournai)