Due to the COVID-19 crisis, the information below is subject to change,
in particular that concerning the teaching mode (presential, distance or in a comodal or hybrid format).
3 credits
30.0 h
Q1
Teacher(s)
Pouillon Henry;
Language
French
Content
From the Renaissance to contemporary art; be favored thematic links to understand the three paradigms classical, modern and contemporary arts
- Methodology (Connotations Denotations-Means-Plastics-Intentions), lexical hypotheses (total art and synthesis of arts; traditional versus modern, modern versus contemporary; H. Zeeman) and bibliography (Art Press, Fl From Meredieu.)
- art and nature [Renaissance - Realism - Art & Photography - Impressionism - Fauvism - Land Art]
- Art and space [Renaissance - Baroque - Cubismes and futurism - Cézanne - Abstractions - minimalism]
- Art and psyche [Goya - Romanticism - Expressionnismes - Surrealism - Cobra]
- the artist and the art [Renaissance - Velasquez - Romanticism - Dadaism - Fluxus - Hacktivism]
- art and society [Pop Art - Arte Povera - Beuys' social sculpture and conceptual art - multimedia arts, transmedia, digital]
Teaching methods
Due to the COVID-19 crisis, the information in this section is particularly likely to change.
Aestheticanalytical skills with exercises in session.
Evaluation methods
Due to the COVID-19 crisis, the information in this section is particularly likely to change.
Formative and continuous evaluation; an individual work.
Online resources
All illustrations and all documents online (iCampus/Moodle)
Bibliography
Artpress l'album, ss.la dir de MILLET (Catherine), Editions de la Martinière, Paris, 2012
Babel, catalogue de l'exposition (Palais des Beaux-Arts, Lille, 8VI2012-14I2013), Invenil, s.l., 2012
DIDI-HUBERMAN (Georges), La ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme et modernitéde l'empreinte, Editions de Minuit, Paris, 2008
GRENIER (Catherine), La revanche des émotions. Essai sur l'art contemporain, dans coll. Fiction & Compagnie, Seuil, s.l., 2008
Harald Szeemann, dans coll. Les grands entretiens d'artpress, n°1, Imec, Paris, 2012
HEINICH (Nathalie), Le paradigme de l'art contemporain. Structures d'une révolution artistique, dans coll. Bibliothèque des sciences humaines, NRF, Gallimard, s.l., 2014
LIESER (Wolf), Digital Art. Le monde de l'art numérique, Ullmann, Potsdam, 2010
de MAISON ROUGE (Isabelle), L'Art contemporain, dans coll. Idées reçues, n°28, Le Cavalier Bleu, Paris, 2002
de MEREDIEU (Florence), Histoire matérielle et immatérielle de l'art moderne et contemporain, dans coll. In Extenso, Larousse, s.l., 2008
MILLET (Catherine), L'art contemporain, dans coll. Dominos, n°120, Flammarion, s.l., 1997.
Penser la ville par l'art contemporain, ss.la dir. de MASBOUNGHI (Ariella), Editions dela Vilette, Paris, 2004
Playtime. Videogame mythologies, catalogue de l'exposition (Maison d'Ailleurs, Yverdon-les-Bains,11VII-9XII2012), Infolio, Gollion, 2012
La recherche en art(s), ss. la dir. de DAUTREY (Jehanne), actes du séminaire (Collège international de philosophie, Ministère de la culture et de la communication, XII2007-IX 2008), éditions mf, s.l., 2010
Rematérialiser l'art contemporain, dans Marges. Revue d'art contemporain, n°18, Presses Universitaires de Vincennes, s.l., 2014
SIBONY (Daniel), Création. Essai sur l'art contemporain, dans coll. La couleur des idées, Seuil, s.l., 2005
La Ville magique, catalogue de l'exposition (Lam, Lille, 29IX2012-13I2013), Gallimard, s.l., 2012
Babel, catalogue de l'exposition (Palais des Beaux-Arts, Lille, 8VI2012-14I2013), Invenil, s.l., 2012
DIDI-HUBERMAN (Georges), La ressemblance par contact. Archéologie, anachronisme et modernitéde l'empreinte, Editions de Minuit, Paris, 2008
GRENIER (Catherine), La revanche des émotions. Essai sur l'art contemporain, dans coll. Fiction & Compagnie, Seuil, s.l., 2008
Harald Szeemann, dans coll. Les grands entretiens d'artpress, n°1, Imec, Paris, 2012
HEINICH (Nathalie), Le paradigme de l'art contemporain. Structures d'une révolution artistique, dans coll. Bibliothèque des sciences humaines, NRF, Gallimard, s.l., 2014
LIESER (Wolf), Digital Art. Le monde de l'art numérique, Ullmann, Potsdam, 2010
de MAISON ROUGE (Isabelle), L'Art contemporain, dans coll. Idées reçues, n°28, Le Cavalier Bleu, Paris, 2002
de MEREDIEU (Florence), Histoire matérielle et immatérielle de l'art moderne et contemporain, dans coll. In Extenso, Larousse, s.l., 2008
MILLET (Catherine), L'art contemporain, dans coll. Dominos, n°120, Flammarion, s.l., 1997.
Penser la ville par l'art contemporain, ss.la dir. de MASBOUNGHI (Ariella), Editions dela Vilette, Paris, 2004
Playtime. Videogame mythologies, catalogue de l'exposition (Maison d'Ailleurs, Yverdon-les-Bains,11VII-9XII2012), Infolio, Gollion, 2012
La recherche en art(s), ss. la dir. de DAUTREY (Jehanne), actes du séminaire (Collège international de philosophie, Ministère de la culture et de la communication, XII2007-IX 2008), éditions mf, s.l., 2010
Rematérialiser l'art contemporain, dans Marges. Revue d'art contemporain, n°18, Presses Universitaires de Vincennes, s.l., 2014
SIBONY (Daniel), Création. Essai sur l'art contemporain, dans coll. La couleur des idées, Seuil, s.l., 2005
La Ville magique, catalogue de l'exposition (Lam, Lille, 29IX2012-13I2013), Gallimard, s.l., 2012
Faculty or entity
LOCI
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Bachelor in Engineering : Architecture