En raison de la crise du COVID-19, les informations ci-dessous sont susceptibles d’être modifiées,
notamment celles qui concernent le mode d’enseignement (en présentiel, en distanciel ou sous un format comodal ou hybride).
5 crédits
30.0 h
Q1
Enseignants
Van Parijs Philippe; Vanderborght Yannick;
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Thèmes abordés
In relationship with recent developments in political philosophy, the course may focus on some of the following themes:
-In depth reading of one or two classics, from two different periods in history (e.g. Locke's Two Treatises or Hobbes's Leviathan and Manin's Principles of Representative Government or Kymlicka's Multicultural Citizenship)
-The very idea of contractualism and contractarianism
-The notion of liberalism
-The notion of multiculturalism
-Some contemporary questions in the theory of democracy (e.g. the boundary problem or the value of transparency)
-'
-In depth reading of one or two classics, from two different periods in history (e.g. Locke's Two Treatises or Hobbes's Leviathan and Manin's Principles of Representative Government or Kymlicka's Multicultural Citizenship)
-The very idea of contractualism and contractarianism
-The notion of liberalism
-The notion of multiculturalism
-Some contemporary questions in the theory of democracy (e.g. the boundary problem or the value of transparency)
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Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
1 |
At the end of the course, students will: -know the work of some of the main authors in the history of political thought (Locke, Hobbes, Rousseau, Mill, Hume, Condorcet, Marx,') and trace their legacy into current debates -have developed the skills of reading the work of an author while being both able to locate it in a school of thought and to interpret it in view of the whole work in which it is located -develop the analytical skill of being able to understand the various ways of understanding concepts such as representation, citizenship, deliberation,' and the way in which they combine into a theory of democracy -have a sense of the main contemporaries in the theory of democracy and the way in which normative theories of democracy combine with theories of justice |
Contenu
Le cours propose une introduction à la pensée politique contemporaine ancrée dans ses racines historiques. Il comprend cette année les composantes suivantes :
- Un aperçu de quatre grands courants : libéralisme, socialisme, écologisme et nationalisme
- Un bref retour aux origines de la pensée politique occidentale : la Politique d’Aristote.
- Une lecture d’extraits de Considerations on Representative Government et On Liberty de John Stuart Mil, en rapport avec les débats contemporains sur le droit de vote et la liberté d’expression.
- Un débat préparé par les étudiants sur une question politique controversée.
Méthodes d'enseignement
En raison de la crise du COVID-19, les informations de cette rubrique sont particulièrement susceptibles d’être modifiées.
Principalement exposés par les enseignants. La participation active des étudiants est importante. La présence régulère au cours est donc essentielle. Un ensemble de lectures requises et recommandées seront fournies au début du cours, et des synopsis seront distribuées.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
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L'évaluation sera basée sur un examen écrit visant à tester la connaissance et la compréhension des courants de pensée présentés et des lectures obligatoires et à tester la capacité de réflexion personnelle sur les questions discutées au cours. Il n'est cependant pas exclu que les mesures sanitaires exigent l'adoption d'une autre formule d'examen (sans doute un oral avec Teams).
Ressources
en ligne
en ligne
De brèves synopsis des cours seront fournies aux étudiants, de même que les lectures obligatoires et des lectures recommandées.
Bibliographie
For each current of thought and for Aristotle, relevant excerpts will be provided on Moodle.
For Mill:
MILL, John Stuart (1861), Considerations on Representative Government, London: Parker, Son, and Bourn, West Strand.
MILL, John Stuart (1859), On Liberty, London: John W. Parker and Son, West Strand.
Students are also advised to use the following edition of the works of John Stuart Mill:
MILL, John Stuart (2015), On Liberty, Utilitarianism and other essays, Oxford: Oxford University Press.
For Mill:
MILL, John Stuart (1861), Considerations on Representative Government, London: Parker, Son, and Bourn, West Strand.
MILL, John Stuart (1859), On Liberty, London: John W. Parker and Son, West Strand.
Students are also advised to use the following edition of the works of John Stuart Mill:
MILL, John Stuart (2015), On Liberty, Utilitarianism and other essays, Oxford: Oxford University Press.
Support de cours
- Outline and brief summaries provided to the students + excerpts from JS Mill.
Faculté ou entité
en charge
en charge
ESPO