Note from June 29, 2020
Although we do not yet know how long the social distancing related to the Covid-19 pandemic will last, and regardless of the changes that had to be made in the evaluation of the June 2020 session in relation to what is provided for in this learning unit description, new learnig unit evaluation methods may still be adopted by the teachers; details of these methods have been - or will be - communicated to the students by the teachers, as soon as possible.
Although we do not yet know how long the social distancing related to the Covid-19 pandemic will last, and regardless of the changes that had to be made in the evaluation of the June 2020 session in relation to what is provided for in this learning unit description, new learnig unit evaluation methods may still be adopted by the teachers; details of these methods have been - or will be - communicated to the students by the teachers, as soon as possible.
6 credits
30.0 h + 10.0 h
Q1
Teacher(s)
Herman Ginette; Marquet Jacques; Pongo Thomas;
Language
French
Main themes
- The process of a research project construction :
- detachment and research position
- qualitative methodology specificity within the economic and social politics field
- methodological techniques : semi-structured interview, observation techniques, case studies, (life-)narrative inquiries.
Aims
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
1 |
At the end of the class, the student will have acquired :
|
The contribution of this Teaching Unit to the development and command of the skills and learning outcomes of the programme(s) can be accessed at the end of this sheet, in the section entitled “Programmes/courses offering this Teaching Unit”.
Bibliography
Arborio A.-M., Fournier P. (2005), L'enquête et ses méthodes. L'observation directe, Paris : Armand Colin.
Beaud S., Weber Fl. (1997), Guide de l'enquête de terrain, Paris : PUF (Ouvrage concret et bien utile sur l'enquête de terrain en sciences sociales).
Demazière D. et C. Dubar (1997), Analyser les entretiens biographiques. L'exemple des récits d'insertion, Paris : Nathan.
Kaufmann J.-C. (1996), L'entretien compréhensif, Paris : Nathan (Petit ouvrage relativement concret présentant l'entretien qualitatif).
Laplantine F. (1996), La description ethnographique, Paris : Armand Colin.
QuivyR. et Van CampenhoudtL. (2006), Manuel de recherche en sciences sociales, Paris : Dunod, 3°éd. (Présentation didactique des différentes étapes de la recherche scientifique).
Van Campenhoudt L.,FranssenA. et Cantelli F.(2009) « La méthode d'analyse en groupe », SociologieS [En ligne], Théories et recherches, mis en ligne le 05 novembre 2009, consulté le 10 septembre 2015. URL : http://sociologies.revues.org/2968. (article détaillant le focus group).
Hiernaux J.-P. (2010), « Analyse structurale de contenu et soutiens logiciels : une introduction au projet Anaconda », Recherches qualitatives Hors Série- numéro 9, pp. 56-82, http://www.recherche-qualitative.qc.ca/documents/files/revue/hors_serie/hors_serie_v9/HS9_Hiernaux.pdf(page consultée le 1er septembre 2016).
Piret et al. (1996), L'analyse structurale: Une méthode d'analyse de contenu pour les sciences humaines, De Boeck Supérieur : Louvain-la-Neuve.
Sauvayre R. (2013), Les méthodes de l'entretien en sciences sociales, Paris : Dunod, coll. « Psycho Sup » (ouvrage utile décrivant les différentes étapes de réalisation d'un entretien).
Schwartz O. (1993), « L'empirisme irréductible. La fin de l'empirisme? (Postface) », ANDERSON N. Le Hobo. Sociologie du sans-abri, Paris : Nathan, 265-308. (article intéressant sur la démarche inductive).
Willis P. (1978), « L'école des ouvriers », Actes de la recherche en sciences sociales, 24, 50-61. (exemple d'ethnographie devenue classique en sociologie).
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Faculty or entity
OPES
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Master [120] in Economic and Social Policy (shift schedule)