Note from June 29, 2020
Although we do not yet know how long the social distancing related to the Covid-19 pandemic will last, and regardless of the changes that had to be made in the evaluation of the June 2020 session in relation to what is provided for in this learning unit description, new learnig unit evaluation methods may still be adopted by the teachers; details of these methods have been - or will be - communicated to the students by the teachers, as soon as possible.
Although we do not yet know how long the social distancing related to the Covid-19 pandemic will last, and regardless of the changes that had to be made in the evaluation of the June 2020 session in relation to what is provided for in this learning unit description, new learnig unit evaluation methods may still be adopted by the teachers; details of these methods have been - or will be - communicated to the students by the teachers, as soon as possible.
6 credits
60.0 h
Q1
Teacher(s)
d'Argent Pierre; Dopagne Frédéric (compensates d'Argent Pierre);
Language
English
Main themes
The course presents in a systematic way the fundamental features of Public international law, being the legal order governing relations within the 'International Community'. It also covers the main questions relating to the application of international law by domestic courts. The founding elements of the discipline will be exposed, i.e.:
- General concepts;
- Subjects of international law;
- Sources of international law (together with the relationship of sources with domestic law);
- International responsibility;
- Pacific settlement of disputes;
- Collective security, use of force and sanctions;
- Regime and protection of spaces;
- Basic aspects of the international protection of Human rights;
- Basic rules of international trade.
Aims
At the end of this learning unit, the student is able to : | |
1 |
The aim of this course is to make students familiar with the basic rules governing the international society, composed primarily of States, and to analyze the issues that may be raised by their enforcement in national legal systems, especially in the Belgian one. The purpose is also to enable students to better understand current international events with the perspective of the legal rules governing international relations. |
The contribution of this Teaching Unit to the development and command of the skills and learning outcomes of the programme(s) can be accessed at the end of this sheet, in the section entitled “Programmes/courses offering this Teaching Unit”.
Content
The course is divided into 6 parts, the first four being taught by Pierre d'Argent and the last two by Joe Verhoeven: 1. Sources of IL 2. Subjects of IL 3. International responsibility and sanctions 4. Use of force and collective security 5. Pacific settlement of disputes 6. Law of common spaces (rivers, sea, air, space, Antarctic')
Other information
The materials made progressively available on the website iCampus are a "synopsis" (detailed plan) of the course and some relevant documents cited during the classes. It is therefore particularly important to take intelligible notes in order to complete those materials. Books of reference (no compulsory purchase): - J. Verhoeven, Droit international public, Larcier, 2000 (Précis de la Faculté de droit de l'UCL); - J. Combacau & S. Sur, Droit international public, Montchrestien (dernière édition); - P.-M. Dupuy, Droit international public, Dalloz (dernière édition); - P. Daillier, M. Forteau & A. Pellet, Droit international public, LGDJ (dernière édition)
Bibliography
Livre obligatoire servant de support de cours pour la première partie du cours : Jan KLABBERS, International Law, Cambridge University Press, 2013.
Un recueil bilingue des documents essentiels est en outre à la disposition des étudiants au service cours.
Le support servant à la seconde partie du cours consiste en un « synopsis » disponible sur iCampus.
Un « semainier » du cours est également mis la disposition des étudiants sur iCampus. Il précise les matières étudiées lors de chaque leçon, les pages du livre à lire qui s'y rapportent, des questions de compréhension pour faciliter la lecture et l'apprentissage, ainsi que des renvois aux principales jurisprudences exposées.
Examen écrit de 3h. Test « bonus » organisé durant le premier quadrimestre : participation facultative, la note obtenue alors étant additionnée au résultat de l'examen, pour autant que celui-ci soit présenté lors de la session de janvier (pas de report à une autre session).
L'enseignement magistral du cours est accompagné de cinq séances de monitorat en langue anglaise assurées par les assistants. Participation facultative, mais fortement conseillée.
Un recueil bilingue des documents essentiels est en outre à la disposition des étudiants au service cours.
Le support servant à la seconde partie du cours consiste en un « synopsis » disponible sur iCampus.
Un « semainier » du cours est également mis la disposition des étudiants sur iCampus. Il précise les matières étudiées lors de chaque leçon, les pages du livre à lire qui s'y rapportent, des questions de compréhension pour faciliter la lecture et l'apprentissage, ainsi que des renvois aux principales jurisprudences exposées.
Examen écrit de 3h. Test « bonus » organisé durant le premier quadrimestre : participation facultative, la note obtenue alors étant additionnée au résultat de l'examen, pour autant que celui-ci soit présenté lors de la session de janvier (pas de report à une autre session).
L'enseignement magistral du cours est accompagné de cinq séances de monitorat en langue anglaise assurées par les assistants. Participation facultative, mais fortement conseillée.
Faculty or entity
BUDR