Exercises in organic chemistry I

lchm1342  2019-2020  Louvain-la-Neuve

Exercises in organic chemistry I
Note from June 29, 2020
Although we do not yet know how long the social distancing related to the Covid-19 pandemic will last, and regardless of the changes that had to be made in the evaluation of the June 2020 session in relation to what is provided for in this learning unit description, new learnig unit evaluation methods may still be adopted by the teachers; details of these methods have been - or will be - communicated to the students by the teachers, as soon as possible.
3 credits
0 h + 65.0 h
Q2
Teacher(s)
Robiette Raphaël; Singleton Michael;
Language
French
Prerequisites

The prerequisite(s) for this Teaching Unit (Unité d’enseignement – UE) for the programmes/courses that offer this Teaching Unit are specified at the end of this sheet.
Main themes
- Multi-step synthesis of components illustrating practical applications in the daily field: examples of insecticides (chrysanthemic acid) and herbicides - Spectroscopic analysis, manipulation of NMR simulation software, synthesis report and presentation of results - Introduction to bibliographic research on data bases and in research libraries
Aims

At the end of this learning unit, the student is able to :

1 Learning multi-steps organic synthesis. Writing an experimental report with structural analysis.
 

The contribution of this Teaching Unit to the development and command of the skills and learning outcomes of the programme(s) can be accessed at the end of this sheet, in the section entitled “Programmes/courses offering this Teaching Unit”.
Content
Synthèses multi-étapes de composés illustrant des applications pratiques dans le domaine quotidien : exemples des insecticides (acide chrysanthémique) et du terpinéol
Réaction de polymérisation radicalaire
Réactions organocatalysées
Analyses spectroscopiques (RMN) et chromatographiques (GC, HPLC)
Evaluation methods
Les étudiants sont évalués sur les critères suivants
- comportement durant les laboratoires (interactions, gestion du temps, respect des règles de sécurité, capacité à résoudre des problèmes pratiques...)
- cahier de laboratoire
- un rapport individuel portant sur l'une des réactions réalisées par l'étudiant
- une présentation orale sous forme de poster (par deux)
Online resources
Le fascicule, des articles sur les réactions réalisées au laboratoire, un template pour la rédaction du rapport, un modèle pour le poster et des spectres RMN de références sont disponibles sur la plateforme moodle.
https://moodleucl.uclouvain.be/mod/folder/view.php?id=622721
Teaching materials
  • Fascicule de laboratoire (disponible sur moodle)
Faculty or entity
CHIM


Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)

Title of the programme
Sigle
Credits
Prerequisites
Aims
Bachelor in Chemistry