Note du 29 juin 2020
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
Sans connaitre encore le temps que dureront les mesures de distances sociales liées à la pandémie de Covid-19, et quels que soient les changements qui ont dû être opérés dans l’évaluation de la session de juin 2020 par rapport à ce que prévoit la présente fiche descriptive, de nouvelles modalités d’évaluation des unités d’enseignement peuvent encore être adoptées par l’enseignant ; des précisions sur ces modalités ont été -ou seront-communiquées par les enseignant·es aux étudiant·es dans les plus brefs délais.
5 crédits
30.0 h
Q2
Enseignants
Degryse Jean-Marie (coordinateur); Hegendörfer Eralda; Henrard Séverine;
Langue
d'enseignement
d'enseignement
Anglais
Préalables
The course is limited to research students having a good level of English (B1 or B2). In addition the applicants should have enough research material to write a scientific paper.
Information additionnelle : the course is limited to 12 participants. Please request your admission to the course coordinator.
Information additionnelle : the course is limited to 12 participants. Please request your admission to the course coordinator.
Thèmes abordés
Règles d'écriture en anglais - Présenter son poster - Présenter sa recherche lors d'un congrès - Ecrire un abstract, une introduction, une méthode, les résultats, la discussion - Concevoir ses tableaux et ses graphes - Ecrire les résultats d'une analyse multivariée
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
A la fin de cette unité d’enseignement, l’étudiant est capable de : | |
1 |
Objectif général : Apprendre à communiquer en anglais, par écrit et oralement, les résultats d'une recherche scientifique Objectifs spécifiques : A la fin du cours, l'étudiant connaîtra les principales règles de l'écriture d'articles scientifiques en anglais Il aura compris les règles régissant l'écriture des différentes sections d'un article Il saura écrire un abstract d'un article scientifique Il comprendra également les principaux enjeux de la publication d'articles scientifiques En outre, au terme de sa formation, l'étudiant aura au moins réalisé deux des trois tâches suivantes : Il aura présenté en anglais sa recherche sous la forme d'une présentation powerpoint pour un congrès ou un séminaire Il aura réalisé et présenté un poster d'une recherche Il aura écrit l'essentiel d'un article scientifique |
La contribution de cette UE au développement et à la maîtrise des compétences et acquis du (des) programme(s) est accessible à la fin de cette fiche, dans la partie « Programmes/formations proposant cette unité d’enseignement (UE) ».
Contenu
The aim of this course is to equip the participants with the core skills of scientific writing in English.
At the end of this course the participants will be able to: Identify and apply a systematic approach to scientific writing; Write one scientific paper in accordance to the scientific style and structure; Identify common mistakes in scientific writing and provide appropriate corrections/solutions; Identify the steps of the scientific publishing process.
Key topics that will be covered during the course are: The approach and principles of scientific writing; The style and structure of a scientific paper/manuscript; Key elements/points and common mistakes when writing the introduction, methods, results (including tables and figures) and discussion (one session focusing on each of these parts of a scientific paper); Editing tips for the English language in a scientific paper.
Participation in this course requires a fluency in English (at least B2, especially in writing). Additionally, participants in this course should have a clear research topic and questions and the necessary material to write at least the Introduction of a scientific paper on their research topic.
At the end of this course the participants will be able to: Identify and apply a systematic approach to scientific writing; Write one scientific paper in accordance to the scientific style and structure; Identify common mistakes in scientific writing and provide appropriate corrections/solutions; Identify the steps of the scientific publishing process.
Key topics that will be covered during the course are: The approach and principles of scientific writing; The style and structure of a scientific paper/manuscript; Key elements/points and common mistakes when writing the introduction, methods, results (including tables and figures) and discussion (one session focusing on each of these parts of a scientific paper); Editing tips for the English language in a scientific paper.
Participation in this course requires a fluency in English (at least B2, especially in writing). Additionally, participants in this course should have a clear research topic and questions and the necessary material to write at least the Introduction of a scientific paper on their research topic.
Méthodes d'enseignement
Each session of the course includes a presentation of key points; group discussion for reviewing, analyzing and correcting some sample papers and an individual assignment to apply the learning points of the session. One of the final sessions will provide the opportunity to receive individual feedback by one of the course teachers for a draft Introduction of a paper on your topic of research.
Modes d'évaluation
des acquis des étudiants
des acquis des étudiants
Evaluation will be based on (1) participation in the course sessions and contribution in learning activities, (2) assignments during the course and (3) the final course assignment.
Autres infos
Participation in this course requires a fluency in English (at least B2, especially in writing). Additionally, participants in this course should have a clear research topic and questions and the necessary material to write at least the Introduction of a scientific paper on their research topic.
Ressources
en ligne
en ligne
Course materials will be made available in the MOODLE platform of the course after each session.
Bibliographie
(1) Series “Effective writing”, Journal of Clinical Epidemiology, 2013(66)-2014(67)
(2) “Successful scientific writing: A Step-By-Step Guide For The Biological And Medical Sciences”, Mathews J.R & Mathews R.W (2014), 4th Ed. Cambridge University Press,UK.
(3) Clinical Chemistry guide to scientific writing, Clinical Chemistry Mar 2010,56(3):357-360 - Sept 2011,57(9):1239-1241
(4) “The joy of writing a paper”, Breathe, 2008, 4(3):225-232
(2) “Successful scientific writing: A Step-By-Step Guide For The Biological And Medical Sciences”, Mathews J.R & Mathews R.W (2014), 4th Ed. Cambridge University Press,UK.
(3) Clinical Chemistry guide to scientific writing, Clinical Chemistry Mar 2010,56(3):357-360 - Sept 2011,57(9):1239-1241
(4) “The joy of writing a paper”, Breathe, 2008, 4(3):225-232
Support de cours
- Course materials will be made available in the MOODLE platform of the course after each session.
Faculté ou entité
en charge
en charge
FSP
Programmes / formations proposant cette unité d'enseignement (UE)
Intitulé du programme
Sigle
Crédits
Prérequis
Acquis
d'apprentissage
d'apprentissage
Master [120] en sciences de la santé publique